Mazda maakt bekend welke subtiele wijzigingen er voor modeljaar 2025 worden doorgevoerd voor de Mazda CX-60. Autobedrijven zijn goed in updates; tegenwoordig is het ook noodzakelijk. De techniek ontwikkelt zich razendsnel, en als je product niet meer relevant is, kiest de consument voor een ander alternatief.
De Mazda CX-60
Tot voor kort was de CX-60 de grootste Mazda die je in Nederland kon krijgen – tot de komst van de CX-80. De CX-60 is een SUV vergelijkbaar met de BMW X3, of Volvo XC60 in formaat: groot, maar niet enorm. Op de Nederlandse wegen kun je er prima mee uit de voeten. Het gewicht is met net onder de 2.000 kilogram ook bescheiden voor dit formaat. Daar staat tegenover dat je er tot 2.500 kilogram mee mag trekken. Sinds de introductie in 2022 heeft Mazda ruim 2.300 exemplaren van de CX-60 verkocht. Volgens Mazda is de verdeling tussen particuliere en zakelijke rijders perfect in balans, met een verhouding van 50/50.
Wat is er zichtbaar nieuw?
Een begrijpelijke vraag! Allereerst is er voor de Mazda CX-60 een nieuwe kleur beschikbaar, die we al kennen van de Mazda 3: Zircon Sand, een groene tint die doet denken aan legergroen. Naast de kleur zijn er twee nieuwe uitrustingsniveaus toegevoegd: Homura Plus en Takumi Plus. De Homura-uitvoering krijgt sowieso een update met zwarte nappalederen stoelen, zwart beklede stijlen en dakbekleding. Daarnaast zijn er metalen afwerkingsdetails en vinyl-lederen accenten.
De Homura Plus krijgt dingen zoals: een Panoramadak, privacyglass achter, een elektrische achterklep en een 360 graden camera systeem. De duurdere Takumi plus krijgt eigenlijk dezelfde dingen, alleen met een lichter thema. Bovenal een persoonlijke voorkeur dus.
Zijn er technische veranderingen?
Jazeker. De voorophanging met dubbele draagarmen blijft, net als de multilink-achterophanging – iets waar je ons absoluut niet over zult horen klagen. Nieuw zijn echter de dempers en vering: Mazda meldt dat de demping bewust iets stugger is afgesteld, terwijl de vering juist zachter is geworden. Dit zou, volgens Mazda, moeten zorgen voor een verfijndere rit en meer comfort.
Mazda heeft voor modeljaar 2025 ook gewerkt aan de stabilisatiestangen en stabilisatiesystemen, met als doel de wegligging verder te verbeteren. Of dat is gelukt, zullen we natuurlijk in de praktijk moeten ervaren.
De verbeteringen beperken zich niet tot het chassis: ook de efficiëntie van de aandrijflijn is verbeterd. Het systeemvermogen blijft 327 pk en 500 Nm koppel, afkomstig uit een 2.5-liter viercilindermotor en een elektromotor, beide gekoppeld aan een achttraps automaat. Het vermogen wordt verdeeld over alle wielen via het vierwielaandrijvingssysteem. Mazda claimt een verbeterd verbruik van 1,4 liter per 100 km (WLTP). Bovendien is het volledig elektrische rijbereik vergroot: nu kan er tot 64 kilometer volledig elektrisch gereden worden, met een maximale snelheid van 100 km/u.
Moet ik wachten tot volgend jaar?
Nee hoor. Mazda laat weten dat de CX-60 modeljaar 2025 per direct te bestellen is, met een vanafprijs van €55.190 voor de Prime-Line (de instapper). Voor de Homura plus ben je €66.940 euro kwijt. de Takumi plus mag voor €67.940 over de toonbank. Ben je benieuwd naar de CX-60? Lees dan zeker onze rijtest.