Zoals we vorige week al aankondigden, heeft Ford tijdens het Go Further Event in Amsterdam groot nieuws gepresenteerd. Niet alleen werd de compleet nieuwe Ford Kuga gepresenteerd, maar ook de hybride versies van de Focus en de Fiesta, de nieuwe Explorer en de hybride Tourneo Custom. Hiermee heeft Ford in één klap een compleet hybride programma.
De nieuwe Kuga
Fords populaire SUV krijgt maar liefst drie hybride aandrijvingen naast een aanbod van twee diesel- en twee benzinemotoren. Meer details over de nieuwe Kuga lees je in dit artikel.
Hybride Focus en Fiesta
Naast de huidige uitvoeringen wordt het gamma van de Ford Focus en Fiesta uitgebreid met mild hybrid-varianten. Hierbij wordt remenergie omgezet in elektriciteit dat gebruikt kan worden voor extra vermogen, tot 50 Nm koppel. Dit voordeel geldt vooral bij lage toerentallen.
Door de hybride techniek verbruiken de Focus en Fiesta minder brandstof: het halen van 1 op 20 zou geen probleem meer moeten zijn volgens Ford. Uiteraard is hybride ook beter voor het milieu, omdat de uitstoot wordt beperkt.
Tourneo Custom Plug-In Hybrid
De nieuwe hybride Tourneo Custom is gebouwd met het oog op milieuzones: steeds meer steden beperken toegang voor milieu-onvriendelijke voertuigen. De bestelbus koppelt een 1-liter benzinemotor aan een 14 kWh accu, die de voorwielen aandrijft. De benzinemotor drijft niet de auto aan, maar voedt de elektromotor. Een soort range-extender.
De accuradius van 500 kilometer is ruim voldoende voor dagelijks werk. Bij een normaal thuis-stopcontact duurt het ongeveer 5 uur om de accu op te laden, bij een openbaar oplaadpunt slechts drie uur. Net zoals de Kuga heeft de Tourneo Custom vier rijmodi om te kiezen hoe de beschikbare batterijcapaciteit wordt gebruikt.
Om geen laadruimte te verliezen ligt de accu volledig onder het passagiersgedeelte van de Tourneo Custom. Hij is verkrijgbaar als Titanium, wat wil zeggen dat hij rijk is uitgerust met onder andere climate control, 8-inch scherm met Sync3 en FordPass Connect, waarmee de auto omgetoverd kan worden tot mobiel hotspot voor tien apparaten. Uiteraard is ook de Tourneo Custom Plug-In Hybrid gezien van vele veiligheidssystemen.
Ford Explorer Plug-In Hybrid
De Ford Explorer is eigenlijk gemaakt voor de Amerikaanse markt, maar Ford ziet ook in Europa een markt voor deze grote SUV. Hij is alleen leverbaar in ST-Line uitvoering. Door de hybride technologie aan een 3-liter V6 haalt de Explorer een vermogen van 450pk (331 kW). Hiermee kan hij tot 40 kilometer volledig elektrisch rijden. Hij is voorzien van een tientraps automaat.
De Explorer is vijf meter lang, twee meter hoog en twee meter breed. Binnenin vind je drie volledige zitrijen. Klap je de laatste rij plat, dan heb je 2274 liter bagageruimte. Vierwielaandrijving is standaard en zoals ze je in Amerika kunnen vertellen staat de Explorer ook off-road zijn mannetje. Ondanks zijn hybride aandrijflijn mag hij maar liefst 2500 kilo trekken. Hiermee is de stoere Explorer een echte alleskunner.