Als je aan circuit auto’s denkt, dwaal je vaak af naar een Porsche 911 vanwege de Porsche Supercup. Maar natuurlijk heeft een andere Duitse fabrikant daar zijn eigen ideeën over. Mercedes heeft de AMG GT 63 geüpdatet en als Pro geïntroduceerd. De verschillen zitten hem in de details, maar dat is nou juist waar de racerij om draait. De GT 63 Pro is sneller en beter, maar waar komt dat door?

Updates

De Mercedes AMG GT 63 Pro 4 Matic+ heeft meerdere updates gekregen ten opzichte van zijn ‘standaard’ tweelingbroer. Mercedes heeft uit de welbekende 4-liter V8-biturbomotor 27 pk’s en 50Nm koppel extra geperst. Alleen het vermogen opschroeven werkt natuurlijk niet. Een brandstofmotor produceert veel warmte en daarom is de koeling aangepakt en vergroot. Wel prettig dat je geen noodgedwongen pauzes op het circuit nodig hebt omdat je AMG oververhit raakt.

De bekende V8-biturbo motor heeft er wat vermogen bij gekregen.

De aerodynamica is verbetert door een profiel in de bodemplaat aan te brengen. Uit de Formule 1 weten we natuurlijk hoe belangrijk de luchtstromen onder de auto zijn, dus dit komt niet als verrassing. Daarnaast is ook de aerodynamica van de achterspoiler aangepakt. Dit resulteert in meer downforce op de achteras en beter stuurgedrag.

Op het circuit voelt de AMG GT 63 zich het meest thuis.

Om al dat vermogen veilig te stoppen is voldoende remkracht nodig. De keramische remmen zijn maar liefst 420 mm groot. Dit zorgt voor veel contactoppervlakte en genoeg koeling. De velgen zijn standaard 21 inch met Michel Pilot Sport Cup 2R-banden. Helemaal gericht op goede prestaties op het circuit.

Agressieve looks aan de voorkant.

Specificaties

Dan wil je natuurlijk weten wat de absolute getallen zijn van dit racemonster. De normale Mercedes AMG GT 63 4 Matic+ staat nu in de boeken vanaf €298.901. De Pro versie zal vermoedelijk nog een stuk duurder worden en ruim over de drie ton heen gaan. Best veel geld voor een straat legale circuitauto. Hoeveel je daadwerkelijk van de updates merkt is altijd maar de vraag. Mocht de volgende AMG GT 63 elektrisch worden, dan hebben ze al wat concurrenten klaarstaan. De Hyundai Ioniq 5N zal dan niet veel onderdoen voor de tweezitter van Mercedes.

Specificaties van de Mercedes AMG GT 63 Pro 4 Matic+

Cilinderinhoud3.982 cm3
Maximaal vermogen612 pk
Maximale koppel850 Nm
Acceleratie 0-100 km/h3,2 seconden
Topsnelheid317 km/h
Energieverbruik14,1 liter / 100 km
CO2 emissie319 g/km

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *