
Over het ontwerp van de Mercedes-Benz EQE kun je veel zeggen. De ronde en gladde vormen op de elektrische sedan zijn is erg opvallend. Misschien komt het ontwerp van de EQE als lijkwagen wel het beste tot zijn recht.
De introductie van de EQE in 2021 betekende een belangrijke stap voor Mercedes-Benz. Een deel van de oude design-filosofie werd losgelaten. Elektrische auto’s van het merk zouden een aerodynamische druppelvorm krijgen, met de EQE als belangrijkste voorbeeld. Een zo glad mogelijk uiterlijk en ronde vormen zouden bijdragen aan een verbeterde luchtweerstand en daarmee een lager energieverbruik.

Het ontwerp van de EQE leidde direct tot felle reacties. De auto oogt namelijk niet luxe of stoer, wat bij eerdere Mercedessen wel het geval was. Dat de brandstofauto’s van het merk deze kenmerken wel behielden, hielp niet mee. De rijke doelgroep zag in de EQE niet de luxe elektrische auto die zij wilden. Verkopen bleven achter en de hoofdontwerper zag zich al vervangen worden door AI. Niet echt een succes dus.
Als begrafenisauto
Toch zijn de gladde lijnen van de EQE wel ergens goed voor. Het ontwerp komt namelijk erg goed tot zijn recht in een toepassing die Mercedes-Benz misschien niet helemaal voor ogen had: als lijkwagen. Het Duitse bedrijf Kuhlmann bouwt al meer dan 30 jaar begrafenisauto’s op basis van veelal modellen van Mercedes-Benz. Onlangs presenteerde het een nieuw model op basis van de EQE en eerlijk is eerlijk: in deze uitvoering komt de EQE helemaal tot zijn recht.

Een lijkwagen is natuurlijk uitermate geschikt voor een elektrische aandrijving. Deze is stil en soepel. Bovendien is het rijbereik nauwelijks een probleem voor dit soort auto’s. Op één of andere manier is de Mercedes-Benz EQE een perfecte basis voor een begrafenisauto. Verlengd en voorzien van een flinke opbouw ziet de EQE er gewoon beter uit. De gestroomlijnde voorkant klopt beter met de algemene vorm en zelfs de achterlichten staan beter onder de hoge ruit.
Ergens kloppen de proporties beter als lijkwagen. Het gebrek aan lijnen en vouwen past perfect bij zijn statige functie. Dit is vast niet wat de ontwerpers van Mercedes-Benz hadden verwacht. Toch zouden ze er trots op moeten zijn. De Mercedes-Benz EQE is dan wel niet de luxe elektrische sedan gebleken die zijn klanten door de energietransitie moeten helpen, als lijkwagen is hij wel het statige voertuig voor het allerlaatste autoritje.