Mercedes-Benz onthult tijdens de IAA Frankfurt twee nieuwe plug-in hybrides: de GLE 350 de en GLC 300 e. Het grootste verschil tussen beide modellen is de aandrijflijn. De GLE combineert een dieselmotor met een elektrokrachtbron. De GLC beschikt ook over een elektrische motor, maar die werkt samen met een benzinehart.

GLE 350 de: dieselen en elektrisch rijden

Met de komst van de GLE 350 de, bevestigt Mercedes-Benz hiermee dat het nog steeds in de dieselmotor gelooft. Voor de kilometervreters onder ons, kan dit nieuwe model een interessante optie zijn. Vooral omdat de auto een elektrisch rijbereik heeft van 106 km (volgens de NEDC). De batterij heeft een capaciteit van 31,2 kWh en de elektromotor levert 136 pk. Het systeemvermogen en -koppel bedraagt 320 pk en 700 Nm.

Ook het vermelden waard, is het gigantische trekgewicht van 3.500 kg. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 6,8 seconden en de topsnelheid ligt op 210 km/h. Wanneer de GLE 350 de elektrisch rijdt, is 160 km/h maximaal haalbaar. Opladen duurt niet lang. In 30 minuten is het accupakket volledig opgeladen (bij gelijkstroomladen).

GLC 300 e: combinatie van benzine en elektriciteit

De GLC 300 e is eveneens nieuw in het modellenaanbod. De auto beschikt over een 2.0 liter viercilinder benzinemotor met 211 pk, die samenwerkt met een 123 pk sterke elektromotor. De sprint van 0-100 km/h verloopt bijzonder rap: in 5,7 seconden! De topsnelheid ligt op 230 km/h, maar dat geldt niet wanneer de auto elektrisch rijdt. Dan bedraagt zijn topsnelheid ongeveer 130 km/h.

De batterij van de Mercedes-Benz GLC 300 e is opvallend kleiner dan die van de GLE 350 de. Met 13,5 kWh aan accucapaciteit kom je 49 km ver (volgens de NEDC).

Hoeveel beide modellen in Nederland moeten gaan kosten, is nog niet bekendgemaakt. De verwachting is dat de prijzen gunstig uitpakken, omdat de gemiddelde CO2-uitstoot lager uitvalt ten opzichte van andere GLC- en GLE-modellen, waardoor je minder BPM betaalt.

Categorieën