Wanneer je loodgieter bent en je rijdt in een Caddy TDI uit 2004 dan heb je vanaf januari 2025 een probleem. Lijkt het, want dan worden milieu zones in Nederland weer een stuk strenger, toch? Waar steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht al langere tijd regels hanteren voor vervuilende voertuigen, gaan nu ook busjes en bestelbussen eraan geloven. Toch stuit deze transitie op weerstand, niet alleen van automobilisten, maar ook door het ontbreken van steun vanuit het nieuwe kabinet. En dat is nieuw.
Amsterdam en Utrecht lopen voorop
Amsterdam en Utrecht waren de voorlopers met hun milieu zones, die al langer oude dieselauto’s buiten de deur houden. Vanaf 2025 sluiten steden als Den Haag, Arnhem en Rotterdam zich aan bij de strengere regelgeving voor bestelbussen en vrachtverkeer. Ook kleinere steden zoals Nijmegen en Haarlem voeren milieuzones in voor de dieseltjes. Het doel? De luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot van stikstof en CO2 verminderen.
Alle diesels die niet voldoen aan de Euro 5-norm zullen dus geweerd worden. Voor veel ondernemers die in deze bestelbussen rijden, betekent dit dat ze voor hoge kosten komen te staan. Het verplicht aanschaffen van een elektrische bus is lang niet voor iedereen haalbaar. Ondanks het belang van schonere lucht, blijft de overstap voor veel bedrijven dus een pijnpunt.
Kabinet werkt niet mee
Een grote tegenvaller voor steden die milieu zones uitbreiden, is het uitblijven van steun vanuit het nieuwe kabinet. Recent werd duidelijk dat de overheid niet langer subsidies beschikbaar stelt voor de overstap naar schone voertuigen voor ondernemers. Ook is het ondernemersloket waar ondernemers ontheffingen kunnen aanvragen nog niet gereed. De steden zelf beschikken niet over de juiste verkeersborden. Dat wordt normaal gezien geregeld door het rijk, maar omdat het onderwerp controversieel is verklaard in de Tweede Kamer gebeurt er vooralsnog niets. Dit wringt met de ambities van steden om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Vanaf 2025 zijn veel stadscentra verboden terrein voor oudere diesels, wat betekent dat ondernemers moeten investeren in nieuwe wagens of gebruik moeten maken van omwegen en parkeervoorzieningen buiten de stad. Voor particuliere automobilisten geldt dat oude diesels vanaf Euro 4 al worden geweerd in de meeste milieu zones.
Elektrische auto’s, hybrides en voertuigen die voldoen aan de nieuwste Euro 6-norm blijven vrijgesteld van de meeste beperkingen. Toch blijft de vraag hoe snel Nederland klaar zal zijn voor volledig uitstootvrij verkeer.
Onduidelijk hoe nu verder
Het toekomstbeeld leek duidelijk: vanaf 2030 willen veel steden volledig uitstootvrij zijn. Dit betekent dat niet alleen dieselvoertuigen, maar ook benzineauto’s uit de binnensteden zullen verdwijnen. Nu het kabinet geen aanjager meer is, is de vraag hoe snel het gaat. De komende jaren zullen bepalend zijn voor de milieu zones in Nederland. Trekt het nieuwe kabinet volledig de stekker eruit? We gaan het zien.