In de wereld van de auto zijn er veel verschillende stromingen te bekennen. Mensen die hun auto helemaal afraggen off-road, mensen die alles zo origineel mogelijk houden, mensen die hun auto zo veel mogelijk tunen en nog veel meer. Vandaag wil ik focussen op een interessant bedrijf uit Japan dat zich bezighoudt met dat laatstgenoemde.
Wat is Mitsuoka?
Dat is een goede vraag. Zelf had ik er wel eens van gehoord, maar als iemand mij deze vraag zou stellen, had ik ze slechts vragend aangekeken. Mitsuoka is dus een volwaardig autofabrikant uit Japan. Zij produceren echter geen auto’s vanaf de grond af, maar transformeren reguliere modellen.
In plaats van sportieve of achterlijke race-uitvoeringen met carbon ruitenwisserspoilers van normale auto’s te maken, gooit Mitsuoka het over een hele andere boeg. Zij maken namelijk uitzonderlijk ontworpen retroversies van alledaagse auto’s. Ik zal u meenemen in de wonderlijke line-up van Mitsuoka.
Het begin
Helemaal terug in de jaren 80 was Mitsuoka een van de pioniers in persoonlijk en elektrisch transport. Iets waar de autobedrijven van tegenwoordig ook heel erg mee bezig zijn. Zij creëerde en verkochten de redelijk succesvolle BUBU Shuttle die in verschillende jaren, vormen en maten verkrijgbaar was. De BUBU was een éézits driewieler met vierkante plastic doos als carrosserie, een soort Japanse Canta, maar dan elektrisch.
In de jaren 80 en 90 is het bedrijf zich gaan specialiseren in replica’s van bijzondere auto’s bouwen, op basis van hele normale voertuigen. Wij willen u voorstellen aan een aantal voorbeelden. Zij hadden nagenoeg exacte replica’s van de Porsche 356 en de Mercedes-Benz SSK in hun assortiment. Gebaseerd op de Volkswagen Kever.
Later werd het nog wat vreemder, toen gingen ze namelijk helemaal hun eigen ding doen. Ze maakte bijvoorbeeld de Zero1, een Caterham achtige auto gebaseerd op de Mazda MX-5. Ook brachten zij de Ray uit, gebaseerd op verschillende kleine Daihatsu’s en Mazda’s en de bizarre Le-Seyde, gebaseerd op de Nissan Silvia.
In het oog van de wereld
Daarna bleef het een tijdje bij replica’s bouwen van bestaande auto’s en bodykits over normale auto’s heen plakken. Tot ze in 2001 ineens opdaagde op de 35e Tokio Motor Show met een bizarre twist. Zij namen namelijk een enorm gedetailleerde, natuurlijk gevormde supercar mee. Deze Orochi is vernoemd naar een spectaculaire achthoofdige draak uit de Japanse mythologie. De auto werd bekend over de gehele wereld.
De Orochi werd door Mitsuoka een ‘Fashion Super Car’ genoemd. De auto is gebaseerd op de Honda NSX en heeft fantastische schaardeuren die recht de lucht in steken. De auto werd in 2001 gepresenteerd en vanaf 2006 kon je hem bestellen. De productie ging door tot 2014. In die tijd zijn er misschien 1000 verkocht, precieze aantallen zijn onbekend.
Tegenwoordig
U dacht dat u alles gezien had? U dacht het mis. Na 2001 bleef het ‘oude gezichten op moderne auto’s’ feest gewoon doorgaan. Zo brachten zij diverse klassiek-ogende sedans zoals de Nouera (gebaseerd op de Honda Accord) en de Ryoga (gebaseerd op de Nissan Primera). Ook deden ze kleinere autootjes, bijvoorbeeld de Like die is gebaseerd op de Mitsubishi i-MiEV.
Tegenwoordig bestaat het merk nog steeds en verkopen ze nog steeds allerlei fantastische dingen. Op hun website kan je rondkijken door hun huidige modellen. Zo hebben ze bijvoorbeeld laatst de geweldige Mitsuoka Buddy gemaakt, een Chevrolet Blazer-esque SUV gebaseerd op de huidige Toyota RAV4 en de Rock Star roadster die op de huidige MX-5 is gebaseerd.
Daarnaast verkopen ze nog steeds twee klassieke sedans genaamd de Galue en de Ryugi. De Galue is altijd gebaseerd geweest op oninteressante Toyota sedans, zo ook de huidige versie. Er is echter één uitzondering geweest. De Galue Convertible was namelijk gebaseerd op een Ford Mustang. Dit betekende dat je die ook kon krijgen met een 5.0 V8.
Daarnaast vinden we de Viewt, die is gebaseerd op de Toyota Yaris. Een week geleden is hij vernieuwd is en aangepast naar het nieuwe model Yaris. Een ander sportief model naast de Rock Star is de Himiko, ook gebaseerd op de MX-5.
Waar kan ik er een kopen?
Helaas zit er voor ons niks bij, tenzij jullie in Azië wonen. De auto’s zijn namelijk alleen in geselecteerde landen in dat continent verkrijgbaar. Natuurlijk kan je ze importeren, maar daar is geen officiële manier voor. Wat wel hoop geeft, is dat Mitsuoka pas een officiële internationale website heeft gelanceerd. Dus, wie weet…