Autoconcern Stellantis is in zee gegaan met Foxconn, om te samen te werken aan de cockpit van de toekomst. Stellantis kennen we uiteraard als fusie van FCA en PSA, waardoor merken als Opel, Peugeot en Fiat onder dit bedrijf vallen. Foxconn is misschien wat minder bekend, maar dit Taiwanese bedrijf maakt elektronische componenten voor onder andere Apple. Beide bedrijven hebben de handen ineen geslagen en zo de gezamenlijke onderneming ‘Mobile Drive’ opgericht, waar beide partijen 50% eigenaar van zijn.
Cockpit van de toekomst
Bijna alle automerken bieden tegenwoordig een bepaalde vorm van autonoom rijden aan. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld lane assist en adaptive cruise control. Toch is dit nog niet volledig autonoom, omdat het voertuig reactief werkt, het reageert dus op wat er in de omgeving gebeurt. Door de samenwerking met Foxconn heeft Stellantis nu echter ook de kennis in huis voor het gebruik van mobiele toepassing. Mobile Drive wil op basis van cloud opslag in combinatie met kunstmatige intelligentie, laat dat voertuigen met elkaar communiceren. Waardoor voertuigen in plaats van reactief, proactief meer autonome toepassingen gaan krijgen.
Meer schermen
Hiermee lijkt het alsof Mobile Drive een volledig zelf rijdende auto gaat ontwikkelen. Toch is dit niet direct het idee. Mobile Drive werkt in eerste instantie aan een duidelijke interface voor de gebruiker. In de praktijk komt dit neer op het gebruik van schermen. Uiteraard voor de bestuurder, om snelheid en navigatie instructies af te lezen. Daarnaast zijn er schermen voor de bijrijder en overige passagiers. Hier kunnen zij bijvoorbeeld een filmpje kijken of op gamen. Hierdoor werkt Mobile Drive aan een zeer uitgebreid infotainment systeem dat volledig draait om de nieuwste technologie zichtbaar maken in de auto.
Voor de gebruiker
Tot zover klinken nog meer schermen niet direct als de cockpit van de toekomst. Toch heeft Stellantis met Mobile Drive meer toepassingen dan op het eerste gezicht lijkt. Zo wordt er ook gewerkt aan stemherkenning en hiermee spraakbesturing. Iets we dat kennen uit bijvoorbeeld de rijtest van de Mercedes GLA. Door de samenwerking met Foxconn, die onder andere voor Apple producten maakt, is er voldoende ervaring in huis om dit ook daadwerkelijk goed te laten werken.
Doordat er via de cloud gewerkt wordt, ontstaan er daarnaast veel meer mogelijkheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de integratie van betaaldiensten. Nu moet je bij betaald parkeren nog gebruik maken van een kaartje, of de park mobile app. Door de toevoeging van betaaldiensten in combinatie met de navigatie, ‘weet’ de auto dat je parkeert in een betaalde zone, waardoor registratie en betaling automatisch kunnen gaan.
Verder kan er door de cloud toepassing ook verbinding gemaakt worden met je eigen huis. Waardoor de auto dus alvast de lampen thuis aan kan zetten en de verwarming een standje hoger wanneer je bijna thuis komt.
Hiermee is het eerste doel van de Mobile Drive de gebruiker zoveel mogelijk ontzorgen, met een zo prettig mogelijke interface.
Voor Stellantis
Naast zorgen voor de gebruiker, zorgt Stellantis met Mobile Drive uiteraard ook voor zichzelf. Zo maken zij ook melding van de toepassing van e-commerce. Nu kennen we dat allemaal al in de vorm van gepersonaliseerde reclames op bijvoorbeeld Youtube, of banners op verschillende websites. Wat Mobile Drive precies verstaat onder e-commerce blijft wat onduidelijk, maar dat er door de internet verbinding ook reclames zichtbaar kunnen worden op de schermen lijkt duidelijk.
Daarnaast ontwikkelt Mobile Drive het systeem niet enkel voor de merken die onder de Stellantis paraplu vallen, maar wil het dit systeem uiteindelijk ook aanbieden aan andere merken.