Het Britse Morgan heeft een lange historie met bijzondere voertuigen. In 1909 begon het merk uit Malvern Worchestershire met een driewieler genaamd Morgan Runabout. Nu, 113 jaar later is ook het nieuwste model een driewieler, de Morgan Super Three.
Avontuurvoertuig op drie wielen
Het concept van de driewieler mag dan een behoorlijke historie hebben, de uitvoering is absoluut van deze tijd. Zo is dit de eerste Morgan met een aluminium monocoque chassis en ook de 1.5 liter driecilinder Ford motor is een primeur voor het merk. Het motorblok vervangt de oude V-Twin S&S motor en is nu ook binnenboord gemonteerd. Dit betekent dat het vermogen op basis van Euro 4 regelgeving stijgt van 68 naar 118 pk.
Dat klinkt wellicht nog steeds wat karig maar besef je wel dat de Morgan Super Three maar 635 kg weegt. Gekoppeld aan een van Mazda afkomstige 5-versnellingsbak en de 0-100 tijd ligt rond de 7 seconden.
Door gebruik te maken van een speciale perstechniek genaamd superforming, kunnen de aluminium platen in de juiste vorm gedrukt worden. Een techniek dat al eerder is gebruikt bij de exotische Morgan Aeromax. Ondanks het lage gewicht en de beperking van slechts drie wielen, ziet Morgan de Super Three als een echt avontuurvoertuig. Dus ook het onverhard kan getackeld worden dankzij een grotere spoorbreedte en pullrod vering.
Art deco design
Het ontwerp van de Super Three heeft óók een behoorlijke vernieuwing gekregen. Waar het vorige model was geïnspireerd op de jaren twintig, is dit keer de Jet Age van de jaren 50/60 aan de beurt. De ronde sigaarvorm gekoppeld aan de flinke 20-inch velgen geven het een retro futuristische art deco styling mee. Het voertuig lijkt daarmee (net zoals de kunstvorm) constant in beweging te zijn zelfs wanneer het stilstaat.
Ook binnenin is het gevoel van avontuur en ambacht aanwezig. De tuimelschakelaars op het instrumentencluster zijn allemaal van metaal en voelen kwalitatief hoogwaardig aan. Om het nog specialer te maken is de Super Three voorzien van een Start knop die verborgen is onder een klepje. Deze moet je omhoog doen voordat de auto gestart kan worden, very Bond.
Als het avontuur eenmaal begonnen is mag het achtervolging voertuig thuis blijven, de koffers kunnen namelijk gewoon mee in de Morgan. Nou ja in, meer óp de Morgan. Want de Super Three komt met diverse koppelpunten om je bagage aan te verbinden. Aan de zijkant zitten bijvoorbeeld 6 koppelpunten om een koffer of ander accessoire op te monteren. Morgan geeft je zelfs de mogelijkheid om een koffer te bestellen in dezelfde kleur als de auto. Dit is slechts één van de vele accessoires die gekoppeld kunnen worden aan de – volgens de fabrikant – ‘meest aanpasbare Morgan allertijden’.
Zo bevindt zich op het stuur ook een koppelpunt voor bijvoorbeeld een Gopro of een navigatiesysteem. Morgan is speciaal voor de navigatie een partnership aangegaan met Beeline. Zij leveren een compact digitaal navigatie kompas dat alleen de richting en het aantal kilometer laat zien. Ook aan de zijkanten van de voorruit is een koppelpunt gesitueerd voor bijvoorbeeld een bekerhouder. Achter de bestuurder en tussen de rolhoepen zit eveneens een koppelpunt. Hierop kan een bagagerek gemonteerd worden voor op de achterzijde van het voertuig.
68.499 euro rijklaar, nu leverbaar!
Als je enthousiast bent geworden van dit avontuur op drie wielen dan is er goed nieuws. De Morgan Super Three is gelijk te bestellen bij Louwman Exclusive. Voordat je dat doet zal je echter een paar dingen moeten weten. Zo is het voertuig gekeurd als L5e voertuig, vergelijkbaar met een Trike of Quad. Dit betekent dat er alleen een klein kenteken achterop het voertuig komt. Momenteel is er nog geen mogelijkheid tot een dak of een cabriodak, maar de bekleding is wel waterproof.
Als dit je nog niet afgeschrikt dan is er nog slechts één obstakel te gaan, de prijs. Rijklaar kost de Morgan Super Three 68.499 euro, maar dit bedrag kan gemakkelijk over de 80.000 euro schieten als de optielijst ook als avontuur wordt gezien. Daar krijg je echter wel, een héél bijzonder voertuig voor terug.