Renault onthulde begin dit jaar de definitieve versie van de Renault 5, een compacte elektrische hatchback in het B-segment. Vol heerlijke retroverwijzingen naar de oer-R5 zijn de verwachtingen hooggespannen. Renault maakte eerder al bekend dat er een wachtlijst is van 50.000 kopers. Genoeg animo dus voor de jongste telg.
De R5 E-Tech electric zou onder de 25.000 euro blijven en die belofte lost Renault in. Het enige addertje; juist die versie is nog niet leverbaar. De variant die je wel vanaf 31 mei kan bestellen heeft een 52 kWh-batterij en een actieradius van 410 km. Beschikbaar in de uitvoeringen Techno en Iconic Cinq en een vanaf prijs van € 32.990.
Rijke uitrusting
Dat is geen koopje, maar dan heb je wel beschikking over een uitgebreide standaarduitrusting. Onder meer een warmtepomp, 11 kW AC-boordlader, 100 kW DC-snellaadvermogen, climate control, 18-inch wielen, een achteruitrijcamera en adaptive cruise control zijn standaard.
Retrostofjes
Op het met retrostofjes gelardeerde dashboard vinden we een 10-inch digitaal instrumentarium, een 10-inch centraal beeldscherm, evenals het OpenR Link multimediasysteem met geïntegreerde Google-functies. De Renault 5 staat op het nieuwe AmpR Small-platform, dat Renault heeft ontwikkeld voor compacte EV’s.
De Renault 5 E-Tech electric is beschikbaar in vijf hippe kleurtjes die Jaune Pop!, Vert Pop!, Blanc Nacré, Noir Étoilé en Bleu Nocturne heten. Het dak en voorportieren kun je spannend configureren in contrasterende kleuren, Wie durft het aan?
Renault pakt ook uit met hebbedingetjes, want er zijn maar liefst 104 verschillende accessoires beschikbaar. Of daar ook het stokbrood op de foto bij hoort weten we nog niet.
Onder de 25.000 euro
Vanaf volgend jaar is de Renault 5 zoals genoemd ook leverbaar met een kleinere, 40 kWh-batterij en een actieradius tot 300 km. De vanaf prijs, is zoals beloofd € 24.990. Met die prijsstelling is de R5 een directe concurrent van de nieuwe Citroen E-C3, en de Dacia Spring.