Wie denkt dat Mini enkel nog elektrische modellen maakt, heeft het mis. Ondanks de flinke aandacht voor de Mini Aceman, heeft Mini nog steeds de reguliere Cooper in het gamma. Eerst enkel als 3-deurs. Maar omdat Mini, allang niet meer echt mini zijn, is er nu de nieuwe Mini Cooper S 5-deurs. Nu is het al langer bekend dat 5-deurs hatchbacks beter verkopen dan de 3-deurs variant, dus is dit een slimme move van Mini. Daarnaast Mini gelijk van de gelegenheid gebruik om toch wat kleine veranderingen door te voeren.

Meer beenruimte

Uiteraard is de instap voor de achterpassagiers er door de 5-deurs Mini Cooper flink op vooruit gegaan. Dit is echter nog niet alles. Mini geeft aan de wielbasis van de 5-deurs 72 mm langer is dan van de 3-deurs. Dit resulteert in 172 mm grotere buitenmaten. Dit klinkt niet als veel, maar wie wel eens in een vliegtuig heeft gezeten, weet dat iedere centimeter beenruimte is meegenomen. Daarnaast is er nu in twee delen neerklapbare achterbank. Standaard biedt de Mini Cooper S 5-Deurs 275 liter bagageruimte, met de banken plat loopt dit echter op tot 925 liter. Verder komt de Mini op nieuwe banden met een diameter van 625 mm. Volgens Mini moet dit de rijdynamiek én het comfort naar een hoger plan tillen. Over het merk banden doet het Engels/Duitse merk geen uitspraken.

Specificaties Mini Cooper S 5-Deurs

In al het driecilinder geweld van tegenwoordig, is het prettig om te merken dat Mini in de iets meer gepeperde versie van de Cooper kiest voor ‘ouderwetse’ viercilinder met een inhoud van 1.998 cc, oftewel een heerlijke twee liter. Wel kiest met door middel van Mild Hybrid technologie voor een moderne aanpak. Volgens Mini moet het hiermee mogelijk zijn om een verbruik van 1 op 15.8 te noteren, zeker niet slecht voor het type auto. Want dit is natuurlijk niet waar het om draait bij een Cooper S. Alles draait om sportief rijgedrag. Het motorblok, in combinatie met de elektromotor, levert dan ook een gezonde 204 pk en maar liefst 300 Nm koppel. De standaarsprint tot 100 km/u moet hiermee lukken in 6.8 seconden. De topsnelheid ligt op een gezonde 242 km/u.

Cooper S is een grote kart

Mini gaat nog steeds prat op het kartgevoel dat iedere Mini zou moeten bieden. Al valt daar de laatste jaren het nodige op af te dingen, getuige onze rijtest van de Mini Cooper. Toch heeft Mini voor S wat extra’s uit de kast getrokken. Zo is spoorbreedt breder en de wielbasis dus langer. Het vering- en dempingsysteem is eveneens onder handen genomen. Volgens Mini moet dit resulteren in een dynamische besturing. De stabilisatorlagers op de assen zijn ook anders afgesteld, wat moet resulteren in een stabieler weggedrag en een meer nauwkeurige besturing. Mini neemt daarbij ook de remmen onder handen, al geeft het merk niet aan wat daar dan precies anders aan is, enkel dat deze krachtiger zijn.

Meer weten over het interieur en de veiligheidssystemen? Lees dan ons artikel uit februari, waar we de nieuwe 2024 Mini Cooper verder uit de doeken doen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *