Honda heeft meerdere nieuwe modellen gepresenteerd tijdens een online event. Om meer specifiek te zijn gaat het om drie nieuwe SUV’s. Twee hybride modellen de CR-V en de ZR-V. Beide zullen eveneens beschikbaar zijn als Plug-In hHybrid. En eindelijk een volwaardig elektrisch model naast de Honda E de nieuwe elektrische e:Ny1. Doel van Honda met deze nieuwe modellen is bijdragen aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen van Honda. Volgens het Japanse merk is hierbij een sleutelrol weggelegd voor de Europese markt.
Honda CR-V
Helemaal nieuw is de CR-V natuurlijk niet. Tenminste niet qua naam. Het model is namelijk al vanaf 1996 te koop. Voor 2023 is er echter een volledig nieuwe generatie! Uiteraard nog steeds een SUV, maar nu volledig bij de tijd met meerdere aandrijfopties. Als eerste de bekende e:HEV aandrijving. een bijzonder staaltje techniek, waar we kennis mee konden maken tijdens de rijtest van de Honda Civic e:HEV. Wel volledig nieuw is de e:PHEV, een plug-in hybride aandrijving. Biede varianten zijn voorzien van hetzelfde 2.0 liter viercilinder motorblok, waarmee Honda dus nog steeds lekker eigenwijs is. De plug-in heeft een elektrisch bereik van 82 kilometer. De accu opladen kan volgens Honda binnen 2,5 uur.
Bijzonder is dat de CR-V ook beschikbaar komt als All Wheel Drive. Verder zien we aan de voorzijde de kenmerkende scherpe Honda koplampen, terwijl de achterzijde juist weer wat meer generiek oogt. Het interieur kent flinke overeenkomsten met de Civic e:HEV die we eerder dit jaar reden. Geen slecht teken overigens, want over het interieur waren we zeer te spreken. Honda zelf geeft aan dat inzittende een beter zicht naar buiten hebben, doordat de motorkap relatief laag is gebleven en Honda gebruik maakt van flink veel glas. De nieuwe CR-V is dan ook breder en lager dan het vorige model. Wat met name ten goede komt aan de achterpassagiers die, mede door een 10,5 graden grotere hoek van de achterbank, meer ruimte zouden moeten hebben. Beschikbaarheid is nog niet bekend gemaakt. De prijs wel. De CR-V kopen kan vanaf €49.140,-.
Honda ZR-V
Wel volledig nieuw voor de Europese markt is de Honda ZR-V. Wereldwijd is het model eveneens redelijk nieuw, daar de productie van start ging in 2022. Dit model positioneert Honda tussen de HR-V en de CR-V, waardoor deze dus in het C-segment zal opereren. Dit model komt enkel beschikbaar als e:HEV, met dus die bijzondere 2.0 liter aandrijflijn. Uiteraard is de ZR-V eveneens een SUV, die zich richt op de jonge imagobewust consument met een actieve levensstijl. Feit is wel dat de ZR-V zich nadrukkelijk onderscheidt ten opzichte van de andere Honda modellen. Dit komt met name door het afwijkende front, dat iets minder scherp overkomt. Aan de achterzijde keren de ronde, zachtere vormen eveneens terug. Het interieur trekt dan wel de kenmerkende Honda lijn door, met dat mooie luchtrooster over de gehele breedte van het dashboard.
Ondanks de compacte afmetingen geeft Honda aan slim gebruik te maken van de ruimte. Dit wordt gekenmerkt door een groot aantal trays en opbergvakken, samen met een laadruimte achterin met een laadscheidingswand, een intrekbare hoedenplank en opbergruimte onder de vloer, waardoor de veelzijdigheid van de ZR-V voor het vervoeren van ladingen tot 1291 liter wordt vergroot.
De ZR-V moet beschkbaar zijn in de herfst van 2023, prijzen zijn nog niet bekend.
Honda e:Ny1
Eindelijk is hier dus dat volgende elektrische model van Honda. Mag ook wel, want de Honda E is ondertussen flink verouderd. Goed om te zien is dat Honda niet direct het hogere segment opzoekt. De e:Ny1 is namelijk een B-segment SUV. Qua formaat zou dit dus overeen moeten komen met de gemiddelde Volkwagen Polo/T-Cross, Peugeot 208/2008. Door middel van het 68,8 kWh accupakket, zou een bereik van 412 kilometer (WLTP) mogelijk moeten zijn. De accu is gekoppeld aan een elektromotor die 204 pk (150 kW) levert en 310 Nm koppel. Door middel van DC-snelladen zou de accu binnen 45 minuten weer van 10 naar 80 procent geladen moeten zijn door middel van 100 Kw laadsnelheden. Honda geeft echter geen specifieke laadsnelheden op,via een reguliere laadpaal of wallbox.
Het is wel goed om te zien dat Honda de e:Ny1 levert in leuke kleurtjes, waarbij wij hopen dat de lichtblauwe kleur van de persfoto’s standaard is. Aan de buitenzijde vallen verder de wederom scherpe getekende koplampen op. Ditmaal is de voorzijde echter niet voorzien van een flinke grille, maar lijkt deze plek te bieden aan de laadopening. Aan de achterzijde zien we de tegenwoordig zeer hippe lichtbalk, die de Honda dus wel een beetje een generiek gezicht geven. Aan de binnenzijde valt met name het flinke scherm op en zien we dus een duidelijke trendbreuk qua design ten opzichte van de eerder genoemde modellen. Prijzen en beschikbaarheid komen op een later tijdstip.