Ondanks flinke kritieken op het Vietnamese Vinfast, blijft het merk met nieuwe auto´s komen. Na de introductie van de VF6 en VF7, is daar nu ook een nieuw klein model. Met veel bombarie kondigt Vinfast de VF3 aan, maar niet voor Europa. Evenals de VF5 zal de VF3 enkel beschikbaar zijn binnen de Vietnamese markt. Terwijl juist een kleiner en goedkoper model misschien het beschadigde imago wat op zouden kunnen poetsen.
Buitenkant VF3
Het eerste wat opvalt aan de buitenzijde is uiteraard het formaat. Vinfast kiest voor een guitig ontwerp in SUV-vorm. Gelijkenissen met de populaire Suzuki Jimny zijn overduidelijk. Zo is ook de VF3 maar voorzien van twee deuren, kleine lichtmetalen velgjes en een flinke gril. Hierdoor ontstaat een robuust uiterlijk. De VF3 moet laten zien toch tot heel wat in staat te zijn. Ondanks de gelijkenissen met de Jimny heeft de VF3 toch een eigen gezicht. Dit heeft met name te maken met het logo aan de voorzijde, dat over de gehele breedte is uitgesmeerd. Leuk design element is eveneens het optisch zwevende dak door middel van een contrastkleur en een uitkeping in de omhooglopende C-stijl. Qua formaat haalt de VF3 3,1 meter. Vinfast geeft aan dat ondanks het compacte formaat er toch ruimte moet zijn voor 5 personen. Naar westerse begrippen zal dit vermoedelijk uitkomen op voldoende plek voor hooguit 4.
Interieur VF3
De binnenzijde van de Vinfast VF3 valt op door het minimalistische design. Er is geen middenconsole en een scherm op het dashboard ontbreekt eveneens. Wel zijn er twee knoppen aanwezig voor de klimaatregeling. Ondanks het ontbreken van een scherm in het midden, heeft de bestuurder wel zicht op een redelijk groot scherm achter het stuur. Vinfast geeft aan dat koppeling met de smartphone met dit scherm mogelijk is. Dit blijkt ook uit de knoppen op het stuur, die duidelijk maken dat de VF3 meer opties heeft dan op het eerste gezicht blijkt. Het dashboard zelf is netjes bekleed, met een materiaal dat lijkt op stof. De VF3 komt beschikbaar in twee uitvoeringen, Eco en Plus. Volgens Vinfast is de VF3 eveneens voorzien van uitgebreide veiligheidssystemen. Welke dit precies zijn, blijft echter wat onduidelijk.
Elektrisch
Uiteraard is ook de VF3 volledig elektrisch. Vinfast zelf spreekt van voldoende bereik voor dagelijks gebruik, maar geeft geen range op. Over het vermogen van de VF3 zwijgt Vinfast eveneens in alle talen. Ondanks het off-road uiterlijk, is dus ook niet duidelijk of de VF3 beschikbaar komt met vierwiel aandrijving. Dit ondanks het feit dat Vinfast spreekt van ‘voldoende’ bodemvrijheid, zeker op de soms Aziatisch mindere wegen een groot voordeel. Zoals we Vinfast kennen, zijn de ambities overigens weer flink hoog! Met de VF3 hoopt Vinfast namelijk miljoenen mensen in Vietnam een betaalbare elektrische auto te kunnen bieden en het boegbeeld te worden van de Vietnamese automarkt. Bestellen kan vanaf september dit jaar. Leveringen staan gepland voor einde Q4 2024.
Ons oordeel
Feit is wel dat het zonde blijft dat Vinfast met de VF3 en VF5 niet de oversteek waagt naar Europa. Ondanks het feit dat Vinfast op dit moment de kwaliteit nog niet altijd op orde lijkt te hebben, vraagt onze markt wel naar kleine, betaalbare elektrische auto’s. Niet voor niets is bijvoorbeeld het succes van de Dacia Spring zo groot in Europa. Nu auto’s steeds groter, zwaarder en duurder worden, ontstaat aan de onderkant van de markt een gat, waar niet veel autofabrikanten in durven te springen. Deels heeft dit te maken met ontwikkelingskosten en marges die merken hebben met kleine modellen. Toch is het jammer dat het ambitieuze Vinfast dus ook deze sprong niet durft te wagen.