Een nieuwe generatie Ford Mustang is groot nieuws. Dit is niet zomaar een auto: met miljoenen fans over de hele wereld kun je veel fout doen. Helaas is de zevende generatie ponycar lauw ontvangen. We leggen uit waarom.
Protest
Ford trok onlangs het doek van de S650, oftewel de zevende generatie Mustang. Een onthulling waar menig Ford-medewerker voor op zijn of haar nagels gebeten heeft. De geschiedenis van de Ford Mustang is roerig: meermalen dwongen fans het bedrijf tot wijzigingen. Eind jaren ‘80 trok Ford na protest zelfs een voor de Mustang bedoeld ontwerp terug en bracht het onder een andere naam op de markt. Ook toen Ford zijn elektrische crossover Mustang noemde, was de wereld te klein.
De zevende generatie, oftewel modeljaar 2024, is gelukkig weer een echte Ford Mustang, zoals hij hoort te zijn: een (voor Amerikaanse begrippen) compacte, sportieve tweedeurs met een lange motorkap en korte kofferdeksel (long hood, short deck). Ook de standaard kenmerken zijn weer aanwezig. De driedelige achterlichten komen zelfs in de dagrijverlichting terug. In de deuren zitten weer een hint van een luchthapper (die zit er niet meer sinds de jaren ‘90) en uiteraard zit er weer een paardje in de grille.
Toch is de nieuwe Ford Mustang met lauwe reacties ontvangen. Ja, men is blij dat het concept van de klassieker in tact is gebleven. Maar echt enthousiast is men niet. Hoe komt dat?
Doorontwikkeling
De nieuwe Ford Mustang kenmerkt zich door scherpere lijnen en meer hoeken. De ronde vormen van de vorige generatie (de S550, 2015-2023) zijn grotendeels verdwenen. Het nieuwe ontwerp kan echter niet verhullen dat de daklijn exact gelijk is aan die van de zesde generatie. Ook is het chassis van de S650 slechts een doorontwikkeling van die onder de S550. Zelfs motorisch is de nieuwe Mustang gelijk aan de oude.
Dit is geen nieuwe generatie, zeggen de kenners, dit is een update! De nieuwe auto is gewoon dezelfde Mustang maar met nieuwe carrosseriedelen. Het doet denken aan de jaren ‘90, toen de SN95 Mustang (1994-1998) werd vervangen door de scherp gelijnde New Edge Mustang (1999-2004). Deze twee modellen waren technisch gelijk, en vormen samen dan ook de vierde generatie. Waarom is de 2024+ Mustang dan een nieuwe generatie?
Camaro?
Maar het is erger. Veel mensen herkennen in de nieuwe Ford Mustang veel kenmerken van… de Camaro. En mocht je het niet weten: Mustang en Camaro zijn water en vuur. De aloude strijd tussen eeuwige rivalen Ford en Chevrolet. Afgelopen jaren wist Ford zijn tegenstander steeds af te troeven, tot het punt dat Chevrolet de handdoek in de ring gooide: de Camaro is uit productie. En nu lijkt de Mustang op de Camaro.
Maar is het echt zo? De Ford Mustang gaat van een wat ronder naar een scherp gelijnd ontwerp: iets wat de Camaro al een paar jaar had. Omdat de Mustang en de Camaro in dezelfde categorie auto vallen, hebben ze beide dezelfde kenmerken, zoals brede heupen en een lange motorkap. In het verleden leken de modellen wel vaker op elkaar. Maar toch: als de nieuwe Ford Mustang doet denken aan de Camaro, dan is dat slecht nieuws.
Opgeplakte schermen
Dan het interieur van de nieuwe Ford Mustang: daar heeft men weinig goede woorden voor over. Op het dashboard prijken twee schermen: één achter het stuur, de ander in de middenconsole. Deze steriele schermen vindt men niet passen in een auto waarbij het vooral om rauwe emotie draait. Ook kun je op het scherm tellers uit een jaren ‘80 Foxbody Mustang tonen, het doet weinig met het algemene sentiment.
In duurdere versies zijn beide schermen door een glasplaat met elkaar verbonden. Bij goedkopere versies zijn het echter twee losse i-pads op het dashboard. Wil je dus weinig technologie, dan krijg je de lelijke schermen. Volgens de fans passen ze niet bij een Mustang. Ze lijken achteraf opgeplakt en zitten veel te hoog. Alsof je in een Mustang veel op je snelheidsmeter kijkt…
Toekomstbestendig
Een andere zorg beperkt zich niet tot het uiterlijk. Dit gaat over de aandrijving. Hoewel iedereen blij is dat de grote, iconische V8 nog steeds besteld kan worden, heeft men ook vraagtekens. Een aangekondigde hybride variant lijkt namelijk op het laatste moment afgeblazen. Daar maakt men zich zorgen over: hoe toekomstbestendig is de Ford Mustang nog?
Afgelopen jaren was er een duidelijk verschil tussen de Ford Mustang en de Dodge Challenger. Terwijl de eerste zich ontwikkelde, met verbeterde ophanging en zuinigere motoren, bleef de Dodge Challenger hetzelfde. Met steeds grotere, luidere en krachtigere V8-motoren leek deze zich juist terug in de tijd te bewegen.
Nu de wereld aan het elektrificeren is, blijft de Ford Mustang bij de V8. Over een elektrische Mustang wordt nog nauwelijks gesproken, maar ook over een hybride variant is het stil. Blijft de ponycar in het benzinetijdperk hangen? Liefhebbers zijn bang dat Ford de traditionele Mustang heeft opgegeven, en door wil met elektrische crossovers zoals de Mach-E. Deze draagt immers ook al een paardje op de grille.
Nog pijnlijker is dat Dodge als opvolger van de archaïsche Challenger een schitterende elektrische muscle car heeft gepresenteerd met de lijnen van de klassieke Dodge Charger. De Ford-fans zien het met lede ogen aan. Waarom kan Dodge het wel?
Voor altijd
Ja, de S650 is een echte Mustang. Maar wel bijna hetzelfde als de vorige generatie, plus een paar lelijke schermen. De nieuwe Mustang geeft het idee dat Ford met minimale aanpassingen een nieuwe generatie heeft willen maken – om vervolgens hun aandacht en geld weer te richten op modellen die zij meer toekomstbestendig achten. Voor liefhebbers is de Mustang er voor altijd – alleen lijkt de S650 Mustang te zeggen dat Ford daar anders over denkt.