Afgelopen week presenteerde Alfa Romeo haar langverwachte succesnummer; de nieuwe Milano Junior moet het merk een flinke boost gaan geven. Tot vandaag heette het nieuwe model Milano, maar daar stak de Italiaanse overheid onverwacht een stokje voor. De auto wordt in Polen geproduceerd en een wet verbied het om Italiaanse namen te gebruiken voor buitenlandse producten. Zodoende koos Alfa Romeo eieren voor haar geld en verandert per direct de Milano in: Junior!

De Junior is een compacte crossover, die gaat concurreren met de Peugeot 2008, de Jeep Avenger, Kia Niro, en de Volvo EX30. Dat de Junior zowel als EV en als hybride op de markt komt is een groot voordeel; zo valt er wat te kiezen en bedient het merk meerdere doelgroepen. 

De elektrische variant heeft de bekende aandrijflijn die we kennen uit andere Stellantis modellen. Een accupakket van 54 kWh en een elektromotor met 156 pk moet een range van 410 km mogelijk maken. Snelladen is ook mogelijk, met maximaal 100 kW.

De topuitvoering van de EV variant is de Veloce, met 240 pk, een mechanisch sperdifferentieel en een sportonderstel. Alfa belooft sportieve rijeigenschappen, die passen bij het DNA van het merk. 

Vierwielaandrijving

Voor de brandstofadepten bieden de Italianen de Junior ook als mild-hybrid aan; een 1,2 liter driecilinder, met 136 pk en EEN zestraps automaat. De ‘ibrida’ variant komt er ook met vierwielaandrijving, wat ons erg nieuwsgierig maakt. Offroad met een Alfa? Wie weet.

Waarin onderscheidt de Junior zich van zijn Stellantis broers en zussen? De Alfa heeft in ieder geval een stapje voor met de binnenruimte: De bagageruimte is 400 liter groot, wat flink meer is dan bijvoorbeeld een Jeep Avenger of Opel Mokka. 

Plekje voor je laadkabel

Het dashboard is vrij behoudend vormgegeven, maar ingericht naar de bestuurder, om maar aan te geven dat het om jou, de Alfarijder gaat. Kleine details zoals de ventilatorroosters met het bekende logo in het midden moeten het echte Alfa Romeo gevoel creëren. Handigheidje: Onder de motorkap is er een plek voor je laadkabel, die hoeft dan niet meer door de auto heen te slingeren. Simply clever zou een ander merk zeggen.

Jean-Philippe Imperato, CEO van Alfa Romeo beloofde tijdens de presentatie van zijn nieuwe geesteskind nog dat vanafprijzen van de Junior in Europa rond de 30.000 euro zullen liggen. 

Nederlandse prijzen liggen, vanwege BPM redenen, altijd flink hoger: Voor de ‘ibrida’ variant beginnen de prijzen vanaf 35.000 euro, verwacht Stellantis Nederland. De elektrische variant zal rond de 40.000 euro gaan kosten. De Alfa Romeo Junior staat vanaf september in de Nederlandse showrooms. 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *