Zoals begin deze week werd gemeld, debuteert de nieuwe Audi Q5 op de Autosalon van Parijs (1 t/m 16 oktober 2016). Begin 2017 verschijnt de tweede generatie Q5 op de Nederlandse markt. Prijzen en uitvoeringen worden later bekendgemaakt.
90 kg lichter dan voorheen
De nieuwe Q5 is, in vergelijking met zijn voorganger, 90 kilogram lichter. Ondanks het gereduceerde gewicht, groeide het model in alle opzichten. De Audi Q5 is 4,66 m lang, 1,89 m breed en 1,66 m hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,82 m.
Audi paste veel designkenmerken van de huidige Q7 toe. Denk aan de Singleframe-grille en nieuwe lichtunits met Xenon-verlichting (LED- en Matrix LED-techniek optioneel). Ook de achterzijde heeft veel weg van de Audi’s tot op heden grootste SUV. De nieuwe Q5 beschikt, zoals op de beelden is te zien, over een diffuser met geïntegreerde uitlaten.
Plaats voor vijf
De Q5 biedt maximaal plaatsen aan vijf personen, inclusief 610 liter aan bagageruimte. Wanneer de achterbank is neergeklapt, kan men 1.550 liter aan bagage kwijt.
Ten opzichte van de vorige generatie, oogt het interieur ruimer en moderner. Bovendien ziet het dashboard er opgeruimder uit, dankzij de afwezigheid van veel bedieningsknoppen.
Net als alle andere nieuwe Audi-modellen, beschikt de zojuist voorgestelde Q5 over Audi Virtual Cockpit. Hiermee worden onder meer de tellers geheel digitaal weergegeven. Daarnaast valt het grote 12,3 inch beeldscherm op, dat optioneel is te combineren met een head-up display.
Vijf motoren
Audi levert de nieuwe Q5 op verzoek met één van de vijf TFSI- of TDI-motorversies. De klant kan kiezen uit de 2.0 liter TDI (150, 163 of 190 pk), 3.0 liter TDI (286 pk en 620 Nm koppel) en 2.0 liter TFSI (252 pk). De laatstgenoemde variant heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 6,8 liter/100 km (CO2-uitstoot: 154 g/km).
De 150 pk sterke basis-dieselmotor en 3.0 liter TDI met 286 pk zijn de enige versies, die niet standaard worden aangeboden met quattro ultra-vierwielaandrijving. Alle varianten met een cilinderinhoud van 2.0 liter, worden geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of zeventraps S tronic-automaat met dubbele koppeling. De sterkste diesel van het gamma, de 3.0 liter TDI, wordt standaard gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-automaat.
Verder is de Q5 voorzien van vijflink-wielophanging en elektromechanische stuurinrichting. Adaptieve luchtvering met demperregeling en instelbare carrosseriehoogte, is in Nederland optioneel leverbaar.
Assistentiesystemen: keuze uit drie pakketten
Audi biedt drie verschillende pakketten aan voor de assistentiesystemen, namelijk Tour, City en Parking. Systemen als dwarsverkeer- en afslagassistent debuteren in de nieuwe Q5. Daarnaast is hij leverbaar met parkeerassistent, verkeersbordherkenning en bergafdaalhulp.
er zijn geen afbeeldingen gevonden