In 2020 schrokken veel BMW-liefhebbers zich het apezuur toen het doek van de tweede generatie 4 Serie werd getrokken, vooral vanwege de buitenproportionele nierengrille. Associaties met bevers deden de ronde, enfin er is al veel over gezegd en geschreven.
Vandaag gaat BMW voorzichtiger te werk met de facelift van de nieuwe 4 Serie, coupé en cabriolet. Tegelijkertijd presenteert het merk ook de vernieuwde M4. Helaas voor de haters van de grote nieren op de neus; dat zijn blijvertjes voor nu. De BMW 4 Serie is belangrijk voor BMW. Al verkoopt de elektrische I4, gebaseerd op de Gran Coupé, inmiddels beter dan de reguliere 4 Serie in Nederland.
Aan de buitenkant zien we vooral kleine wijzigingen in de indeling van de koplampen. BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ en komt met LED’s van de dagrijverlichting in de vorm van een pijl. Ook de achterlichten zijn (optioneel) voorzien van laserlight. Die pijlvorm in lichtunits komen we tegenwoordig bij meer merken tegen; we noemen voor het gemak een Dacia Duster maar eens.
Nieuwe kleuren, nieuwe velgen
Nog meer nieuws? De diffuser aan de achterkant is voortaan in hoogglans zwart en de uitlaat eindpijpen zijn standaard iets dikker. Herkenningspunten voor de echte BMW-adepten, zullen we maar zeggen.
Nieuwe exterieurkleuren, lichtmetalen velgen en nieuwe stoffen in het interieur maken de Life Cycle Impuls van de 4 Serie compleet. In het interieur verandert er weinig, al zijn er nieuw ontworpen stuurwielen beschikbaar.
Binnen de standaarduitrusting van de 4 Serie vallen nu ook elektrisch inklapbare buitenspiegels en ambianceverlichting in het interieur. Het multimediasysteem draait vanaf nu op BMW’s operation system 8.5.
Het 2024 model wordt standaard geleverd met de bekende Steptronic 8 traps automaat. Het motorengamma begint bij een 184 pk sterke viercilinder. Topmodel in de reeks is de M440i xDrive, met de drie liter zes-in-lijn benzinemotor, 48V mild hybrid, met 374 pk. Benieuwd naar hoe dat rijdt? lees dan ook onze rijtest van afgelopen zomer.
M4 vanaf nu met 530 pk
Toch zijn we nog niet klaar met BMW-nieuws, want naast de reguliere 4, trekt BMW ook direct het doek van de nieuwe M4!
De nieuwe M4 krijgt dezelfde aanpassingen als de 4 Serie coupé en cabriolet, zoals de vernieuwde koplampen en achterlichten. Nieuwe kleuren en nieuw ontworpen lichtmetalen velgen zorgen voor een ‘elegant, sportief en verfijnde uitstraling’.
Het mooiste nieuws is dat de M4 er met 530 pk flink op vermogen op vooruit gaat. BMW heeft aan de elektronische aansturing gewerkt en dat betaalt zich uit in hogere prestaties. De M4 coupé en cabrio blijven op 480 pk zoals voorheen, maar de M4 Competition coupé met M xDrive perst er 20 pk meer uit. Met een topvermogen van 530 pk en een maximaal koppel van 650 nm komt iedereen aan zijn trekken. De Competition versies zijn er alleen met de 8 traps Steptronic automaat, een handbak vind je in de niet-competition versies. In de instap-M4 kun je met 480 pk en 6 versnellingen met achterwielaandrijving lekker zelf schakelen.
De Competition coupé rijdt van 0-100 in 3,5 seconden en met de iets zwaardere Competition cabrio sprint je binnen 3,7 seconden naar de honderd. Topsnelheid blijft zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/uur.
Wil je een 4 Serie of M4 bestellen? Dat kan vanaf maart 2024. Nederlandse prijzen beginnen bij 60.420,20 euro voor de coupé. Wil je liever open rijden dan begint het plezier vanaf 69.863,50 euro.