BMW heeft vandaag de nieuwe M550d xDrive voorgesteld, die als Sedan en Touring op de markt verschijnt. De eerstgenoemde carrosserievariant komt in juli naar Europa, terwijl de M550d xDrive Touring eind 2017 leverbaar wordt.
Vier turbo’s
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: BMW’s M550d xDrive-modellen maken gebruik van vier turbo’s. De 3.0 liter zescilinder is daarnaast gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat en xDrive-vierwielaandrijving. Het maximumvermogen bedraagt 400 pk, maar nog belangrijker in het geval van een diesel: het koppel. De M550d xDrive produceert 760 Nm trekkracht, dat geheel beschikbaar vanaf 2.000 tpm.
De topsnelheid is altijd elektronisch begrensd op 250 km/h, terwijl de sprinttijden onderling verschillen. De Sedan accelereert van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconden, wat sneller is dan de Touring. Deze carrosserievariant heeft 4,6 tellen nodig.
Verbruikscijfers zijn eveneens de moeite waard om te melden. De M550d xDrive-versies hebben 5,4 tot 6,6 liter diesel per 100 km nodig (CO2: 142 tot 173 g/km).
10 millimeter verlaagd
Uiteraard wil het oog ook wat. Om die reden monteert BMW 19 inch lichtmetalen M-velgen en werd de vering met 10 millimeter verlaagd. Ook zijn de Duitsers een dubbel uitlaateindstuk en sportiever bumperwerk niet vergeten.
Net als het exterieur, mag ook de binnenzijde er zijn. We zien hier en daar een M-badge, terwijl leder het sportstuur en dashboard bekleed. Optioneel zijn er M-sportstoelen verkrijgbaar, voorzien van Dakota-leer of stof/Alcantara.
Ook op benzine
Eind vorig jaar onthulde BMW al de M550i xDrive. Deze performance-variant heeft dezelfde intentie als de M550d xDrive, alleen gebruikt hij benzine i.p.v. diesel.
Meer informatie leest u in dit nieuwsbericht.