BMW introduceert een nieuwe, krachtige zes-in-lijn 3.0 liter dieselmotor in de 7 Serie. Het gaat om een krachtbron met vier turbo’s, 400 pk en 760 Nm koppel. Vanaf deze zomer is de nieuwe motor verkrijgbaar.
3.0 liter dieselkrachtbron: de 750d xDrive
De 7 Serie met de nieuwe 3.0 liter V6-dieselmotor gaat door het leven als 750d xDrive. Mocht de klant kiezen voor de versie met verlengde wielbasis, dan heet het model 750Ld xDrive.
Doordat BMW gebruik heeft gemaakt van liefst vier turbo’s met een nauwkeurige aansturing, is de trekkracht bij zowel een lager als hoger toerental geheel beschikbaar. De acceleratie van 0 tot 100 km/h verloopt in 4,6 seconden (750d xDrive). De 7 Serie met verlengde wielbasis, de 750Ld xDrive, doet er 4,7 seconden over.
De 400 pk sterke 3.0 liter V6-dieselmotor levert 760 Nm koppel, en het brandstofverbruik ligt op 5,7 liter/100 km. De gemiddelde CO2-emissie bedraagt 149 g/km.
Ook nieuw: de iPerformance-versies
De BMW 7 Serie iPerformance-versies zijn net als de nieuwe dieselvarianten leverbaar vanaf de zomer van 2016. De plug-in hybride-aandrijving wordt leverbaar voor de 740e iPerformance, 740Le iPerformance met langere wielbasis en 740Le xDrive iPerformance met vierwielaandrijving. Samen leveren de verbrandingsmotor en elektromotor in deze versies een systeemvermogen van 326 pk.
De nieuwe, hybride versies kunnen volledig elektrisch een afstand van maximaal 44-48 kilometer afleggen. De vierwielaangedreven variant komt enkele kilometers minder ver. De sprint van 0 naar 100 km/h vergt 5,4 seconden in de 740e iPerformance, 5,5 seconden in de 740Le iPerformance en 5,3 seconden in de 740Le xDrive iPerformance. Het gecombineerde brandstofverbruik ligt op 2,0 liter/100 km (740e iPerformance), en dat van de 740Le xDrive iPerformance 0,1 liter hoger. De CO2-emissie bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 45-50 g/km (740e iPerformance), 45-51 g/km (740Le iPerformance) en 49-56 g/km voor de 740Le xDrive iPerformance.