Ons Stellantis is vandaag het onderwerp van de geruchten die rondwaaien in de autowereld. De huidige Fiat 500 zou er ogenschijnlijk uit worden geknikkerd en worden vervangen door een benzineversie van de huidige 500e. Dit is een interessante move die wellicht goed kan uitpakken voor het merk. Het werkte tenslotte ook bij de Jeep Avenger…
De 500 is oud
De Fiat 500, in zijn conventionele ontploffende-dinosaurussen-versie, is alom bekend en heeft een sterke reputatie opgebouwd sinds zijn retro-herintroductie in 2007. Met bijna 17 jaar op de teller nadert deze iconische auto echter het einde van zijn levensduur, voornamelijk vanwege nieuwe EU-veiligheidsvoorschriften waar hij niet meer aan kan voldoen.
Dit nieuws betekent een aanzienlijk verlies voor Fiat, aangezien de conventionele 500 nog steeds goed verkoopt. De Fiat 500e, daarentegen, lijkt niet zo’n groot succes te zijn in termen van verkoopcijfers. Dus wat is een beter idee dan een huidig concept in een nieuw jasje te steken?
Echter, er lijkt hoop te zijn voor de toekomst van de Fiat 500. Volgens bronnen zijn er plannen om de 500e aan te passen voor gebruik met verbrandingsmotoren, waardoor het mogelijk wordt om een nieuwe benzinevariant van de 500 op de markt te brengen. Dit zou een slimme zet zijn van Fiat, aangezien het platform oorspronkelijk was ontwikkeld voor elektrische voertuigen, maar nu ruimte lijkt te bieden voor conventionele aandrijflijnen.
En nu dan?
Er is echter een uitdaging: de ombouw van de 500e naar een conventionele 500 zal tijd kosten, naar verwachting zal deze pas begin 2025 beschikbaar zijn. Om dit hiaat op te vangen, overweegt Fiat om flinke voorraden van de huidige benzinevariant van de 500 op te bouwen in hun Poolse fabriek. Daarna zal de productie van de huidige 500 niet volledig stoppen; deze zal doorgaan in Algerije om te voorzien in de vraag buiten de EU-markten.
Dit betekent dat, ondanks het naderende einde van de Europese productie, de Fiat 500 nog steeds een aanzienlijke rol zal blijven spelen in de wereldwijde auto-industrie en zal worden herinnerd als een van de langstlevende iconen van de 21e-eeuwse auto’s. Zo doet Fiat dat overigens wel vaker, de Punto heeft namelijk ook ontzettend lang volgehouden met een paar faceliftjes links en rechts.