Kleintjes worden groot, zo ook de nieuwe Fiat Panda. Het Italiaanse merk geeft het iconische model zelfs een grootse naam: Fiat Grande Panda. Niet alleen worden hiermee direct de ambities duidelijk gemaakt, de nieuwe Panda groeit ook nog eens ten opzichte van diens voorgangers. Daar waar de originele Panda uit de jaren 80 nog een lengte had van 3,38 meter, groeide de tweede generatie al naar 3,53 meter. De nieuwste generatie doet naar nog een schepje bovenop en is maar liefst 3,99 meter. Blasfemie! Wel meldt Fiat trots dat het daarmee nog steeds tot de kortste auto’s in het segment behoort.
Hippe kleurtjes
zoals we ondertussen van Stellantis kennen, komt ook de Fiat Grande Panda (zelfs de naam is maar moeilijk lang), in een lekker felle introductiekleur. Het geel groen heeft wat kenmerken van de Peugeot 208. Maar duidelijk is wel dat de Panda een volledig andere designroute kiest. Volgens Fiat zelf zijn er zelfs flink wat verwijzingen naar de oer-panda. Die zien wij wat minder, enkel de letters ‘PANDA’ in reliëf op de deuren zijn een knipoog naar de 4×4 uitvoering van het iconische model. Verder valt op de Panda na wat ronde uitstapjes, weer lekker vierkant is geworden. Dit heeft dan wel weer als effect dat er ruimte moet zijn voor vijf personen.
Olivier Francois, CEO van Fiat:
“De beste manier om het 125-jarige bestaan van Fiat te vieren, is door het eerste nieuwe hoofdstuk van onze toekomst te schrijven. We beginnen met de Grande Panda. Die is ontworpen in ons Centro Stile in Turijn en belichaamt de waarden van zijn voorganger. De compacte Grande Panda is gebaseerd op een mondiaal platform waarmee Fiat zijn wereldwijde bereik zal uitbreiden. Met de Grande Panda zet Fiat de transitie in naar mondiaal toepasbare, gedeelde platforms. Door deze in alle werelddelen aan te bieden, profiteren klanten wereldwijd van de voordelen die het platform biedt. Sterker nog: de Grande Panda is perfect voor de stedelijke mobiliteit van gezinnen in elk land… een echte Fiat!”
Grande Panda op STLA-platform
Uiteindelijk is het overigens best knap wat Fiat voor elkaar heeft gekregen. De basis van de auto is namelijk dezelfde als die van de nieuwe Citroën ë-C3. Die er dus een stuk bedaagder uit ziet. Niet per se erg overigens, maar voor Fiat kiest Stellantis dus duidelijk een andere weg. Wel is dus al direct duidelijk dat er van de nieuwe Grande Panda ook een elektrische versie zal komen. Aangezien Fiat de auto wereldwijd wil leveren, zal ook een brandstof variant tot de mogelijkheden behoren. Al is onbekend of die ook in Europa leverbaar zal zijn. Verwacht overigens snel meer Fiat nieuws. Tot 2027 wil Fiat namelijk ieder jaar met een nieuw model komen.