De Ford Bronco: eindelijk trok Ford afgelopen nacht het doek er vanaf. Andere media hebben alle details van de Ford Bronco al overgetypt uit de persberichten, maar wij vertellen je graag waarom deze auto, die we waarschijnlijk zelden zullen zien in Europa, erg belangrijk is voor alle autoliefhebbers.
Lang verwacht
Begin jaren ’60 zag Ford de opkomende baby-boomgeneratie aankomen: mensen die betaalbare auto’s zochten waarmee ze plezier konden maken. Het resultaat waren twee auto’s, die in 1964 op de markt kwamen en allebei vernoemd waren naar wilde paarden: de sportwagen Ford Mustang en de terreinwagen Ford Bronco. Beiden werden al snel legendarisch.
Waar de Mustang nog steeds een goed verkopend model is, leek de geschiedenis van de Bronco op te houden in 1996. In de jaren ’90 werd de Ford Bronco, toen de vijfde generatie, minder populair. De doodsteek was de achtervolging van de van twee moorden verdachte O.J. Simpson, die in zijn witte Bronco voor het oog van de camera’s probeerde te ontsnappen aan de politie.
De Ford Bronco werd vervangen door de brave Explorer en Expedition SUVs, maar de fans hebben de Bronco altijd gemist. Groot was dan ook de consternatie toen Ford een nieuwe Bronco aankondigde. Elk beetje informatie werd groot uitgemeten in speciale forums en op social media. Nu is de Ford Bronco hier en moet hij zich bewijzen. Er ligt een flinke last op zijn schouders.
Niet als de anderen
Afgelopen jaren laten alleen crossovers en SUVs positieve verkoopcijfers zien. Sedans, sportwagens, stationwagons: als het geen hoge instap heeft, verkoopt het nauwelijks meer. In Amerika is deze trend nog veel sterker dan in Europa. Autofabrikanten spelen hierop in: liefhebbersauto’s verdwijnen. De grootste concurrent van de Bronco van toen, de Chevrolet Blazer, is al teruggekeerd als saaie SUV. De Mitsubishi Eclipse, ooit een sportwagen, is nu een crossover. Zelfs het Mustang-paardje prijkt tegenwoordig op een elektrische SUV.
Verschraling van de autowereld dreigt, en autoliefhebbers klagen steen en been dat er weinig leuks meer te koop is. Goedkope sportwagens zijn op één hand te tellen, de meeste hatchbacks zijn er alleen nog als vierdeurs en de terreinwagens van toen kunnen nu alleen nog de buren imponeren.
Het lijkt erop dat de Ford Bronco anders is. Kijk bijvoorbeeld naar dit filmpje van Ford:
Belangrijk voor autoliefhebbers
Ford zet de Bronco duidelijk in de markt als auto om mee de gebaande paden te verlaten en het avontuur op te zoeken. Geen luxe auto met het uiterlijk van een terreinwagen om indruk te maken op de andere moeders op het schoolplein, maar een pure off-roader met het nadruk op prestaties in uitdagende omstandigheden. Eentje met verwijderbare deuren en afneembaar dak, en boomgeleiders om de voorruit te beschermen.
Dit maakt de Ford Bronco erg belangrijk voor autoliefhebbers. Wat de Suzuki Jimny doet op kleine schaal, doet de Ford Bronco in het groot: hier is een auto voor liefhebbers. Een auto die je koopt omdat je hem wil, geen vormeloze grijze massa die het beste compromis is.
Als de Ford Bronco een flop wordt, bestaat het risico dat Ford en alle andere autofabrikanten voortaan wel uitkijken voor ze weer een auto voor een niche-markt uitbrengen. Dit zou slecht nieuws zijn voor alle autoliefhebbers ter wereld: meer veilige verkoophits in de vorm van saaie SUVs en crossovers, minder betaalbare sportauto’s, terreinwagens of andere auto’s voor een specifieke markt.
Belangrijk voor Ford
Ook voor Ford is de Bronco erg belangrijk. De winst van het Amerikaanse bedrijf staat onder druk door tegenvallende verkopen. Met slechts een handjevol hybride modellen op de markt loopt het met elektrificatie achter op de concurrentie. Eigenlijk doen alleen de grote, ouderwetse V8 pick-ups het goed, iets wat ze geen jaren meer gaan volhouden. In Europa zijn de Focus, Fiesta en de Kuga prima auto’s, maar ze spreken niet tot de verbeelding.
Ford is dus dringend op zoek naar een succesverhaal. Na de mislukte introductie van de nieuwe Ford Explorer in 2019 en het gesteggel over de naam van de Ford Mustang Mach-E wil Ford weer eens positief in het nieuws komen. Met de langverwachte liefhebbersauto in de vorm van de Bronco is dat tot nu toe gelukt, maar dit moet wel een positief verhaal blijven. Dus hoopt Ford dat journalisten en liefhebbers positief zijn als ze er eenmaal in mogen rijden en dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan.
Om te zeggen dat de toekomst van Ford afhangt van de Bronco gaat wat ver. Wel hangt het imago van Ford voor een groot deel af van het succes van de Bronco. En een goed imago is wat Ford nodig heeft als ze eenmaal elektrische modellen in de markt gaan zetten.
Glimp
De toekomst zal ons leren of de Ford Bronco het succes wordt waar Ford van droomt. Het zal ook interessant zijn of de Ford Bronco echt gebruikt gaat worden om op avontuur te gaan, of dat we ze alleen maar zullen zien op de parkeerplaats bij de basisschool en sportschool.
Zal de Ford Bronco een succes worden? Heeft Ford een auto gebouwd waar de liefhebbers al die tijd van hebben gedroomd? Kopen mensen de tweedeurs Bronco, alleen de vierdeurs, of blijft het bij de SUV-achtige Bronco Sport? Bewijst de Ford Bronco dat er wel degelijk een markt is voor dit soort auto’s, naast de grijze rijdende compromissen?
Hoe je ook denkt over die nieuwe, stoere off-roader van Ford, de Ford Bronco toont autoliefhebbers een glimp van de toekomst.