Ford heeft op het Go Further Event in Amsterdam de vernieuwde Kuga geïntroduceerd. Deze populaire SUV staat op het Focus-platform en deelt ook in uiterlijk duidelijk stijlkenmerken met zijn kleinere broer. Zo zijn de grille en koplampen duidelijk herkenbaar. En achter de grille en koplampen kun je kiezen uit maar liefst drie hybride aandrijflijnen.
De Kuga is breder en langer dan zijn voorganger, maar wel iets lager. Dit zien we bij meer SUV’s tegenwoordig. Hij is ook 90 kilo lichter geworden. Hij is verkrijgbaar in luxe Vignale, sportieve ST-Line en complete Titanium-uitvoering. Het nieuwe, extra stijve onderstel zorgt voor betere rij-eigenschappen en een hoger comfort.
Drie hybride-uitvoeringen Ford Kuga
Het meest bijzondere is het aanbod van maar liefst drie hybride varianten:
EcoBlue mild hybrid: die een 48volt accu koppelt aan een 2-liter dieselmotor van 150pk, een hybride met een grotere accu en een 2,5-liter benzinemotor en een plug-in hybride. Deze laatste combineert een 2,5-liter benzinemoter met een elektromotor en een 14.4 kWh accupakket voor een vermogen van 225pk.
Naast de hybride uitvoeringen zijn ook twee dieselmotoren (120 of 190pk) en twee benzinemotoren (120 of 150pk uit de 1.5-liter Ecoboost motor met actieve cilinderuitschakeling). Naast een handmatige versnellingsbak met zes versnellingen is een nieuwe achttraps automaat beschikbaar. De Kuga is er met voorwiel- en vierwielaandrijving.
Volledig uitgerust
In het interieur vinden we een 12.3-inch LCD-scherm met Sync3, B&O audiosysteem en stoelverwarming, zelfs voor de achterbank. Ook heeft de Kuga een heads-up display dat belangrijke informatie direct op de voorruit projecteert. Je kunt de Kuga omtoveren in een mobiel kantoor met FordPass Connect, dat de auto verandert in een mobiel wifi-hotspot voor tien apparaten (zoals in de Transit Custom).
Uiteraard is de nieuwe Kuga ook voorzien van alle snufjes, zoals startstop-systeem, verkeersbordherkenning, rijbaanassistent, automatisch inparkeren en andere veiligheidssystemen. Er zijn vier rijmodi beschikbaar, waarmee je kunt aangeven hoe met de beschikbare accucapaciteit moet worden omgegaan.
Lees hier onze TEST met de huidige Ford Kuga.