Hyundai introduceert de Inster, een elektrische auto die in het lagere segment van Hyundais EV-aanbod zal vallen. De Inster deelt veel kenmerken met de Hyundai Casper, een model dat al bijna drie jaar in Zuid-Korea beschikbaar is met een verbrandingsmotor. De Inster is echter een grotere variant met een wielbasis die 18 cm langer is en een totale lengte van 3,82 meter, waardoor hij groter is dan de Dacia Spring, maar kleiner dan de Citroën ë-C3 en de Renault 5.

Funky en functioneel

Het ontwerp van de Inster vertoont sterke gelijkenissen met de Casper, maar kent ook enkele verschillen. De Inster heeft een strakker front en andere verlichting, zowel aan de voor- als achterkant. Langs de zijkanten is duidelijk te zien dat de Inster langer is, met een langer achterportier en zijruit. Naast de standaardversie komt er ook een ‘Cross’-versie met een robuuster uiterlijk.

De bagageruimte van de Inster bedraagt standaard 230 liter, minder dan die van de Dacia Spring en Citroën ë-C3. Echter, de achterbank kan naar voren worden geschoven, wat de laadruimte vergroot tot 351 liter. De rugleuningen van de achterstoelen kunnen ook plat, wat een totale laadruimte van 1.050 liter oplevert. Hierdoor kan men zelfs met twee personen in de auto slapen, wat handig is voor kampeeravonturen.

Elektrotechniek

Binnenin heeft de Inster standaard twee 10,25 inch schermen voor instrumentarium en infotainment, en er zijn nog fysieke knoppen aanwezig voor onder andere de klimaatregeling. Diverse USB-poorten (zowel type A als C) zijn beschikbaar, maar Apple Carplay en Android Auto werken alleen bedraad. De Inster biedt draadloos opladen voor smartphones en heeft V2L-functionaliteit om externe apparaten van stroom te voorzien. Verder zijn er optionele accessoires beschikbaar, zoals kaartenhouders en klaptafeltjes.

De Inster staat op het K1-platform, bekend van de Hyundai i10 en Kia Picanto, en biedt twee accupakketten: een van 42 kWh en een van 49 kWh. De eerste levert een actieradius van 300 km met een 97 pk elektromotor, terwijl de tweede een bereik van 355 km biedt met een 115 pk motor. De acceleratietijden variëren van 0 naar 100 km/h in respectievelijk 11,7 en 10,6 seconden. Snelladen is standaard, met een maximale laadsnelheid van 120 kW voor de grootste accu.

Op het gebied van veiligheid is de Inster goed uitgerust met onder andere Smart Cruise Control, Highway Driving Assist, een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Opties zoals stuurwielverwarming, sfeerverlichting, een dakraam en diverse kleurencombinaties zullen beschikbaar zijn. De verwachte internationale richtprijs is € 25.000, en de Inster wordt in het eerste kwartaal van 2025 in Nederland verwacht.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *