Het is ongelooflijk wat Hyundai en dochterbedrijf Kia afgelopen jaren hebben bereikt. Dankzij slimme techniek en opvallende ontwerpen hebben de Koreanen de Nederlandse automarkt veroverd. Eén van de succesvolste modellen heeft nu een update gekregen. Met deze nieuwe Kona zal de kruistocht van Hyundai ongetwijfeld nog verder gaan.
Dat ze in Zuid-Korea mooie auto’s kunnen ontwerpen, is al bewezen met de Kia EV6 en de IONIQ 5 en 6. Het is echter goed om te zien dat ook de meer gewone auto’s niet worden vergeten. Hyundai heeft de Kona weer helemaal bij de tijd gemaakt. Het resultaat is een fraaie auto die we ongetwijfeld veel gaan zien op ‘s Neerlands wegen.
Broodrooster
Aan de voorkant zijn de twee losse lampen met elkaar verbonden, zodat een lange dagrijlamp zich over de hele breedte van de auto uitstrekt. Het geeft de nieuwe Hyundai Kona direct een modern uiterlijk. Tegelijkertijd oogt de auto als een gebruiksvoorwerp. Net als een hippe broodrooster of waterkoker is dit een apparaat dat nuttig is, maar waar een ontwerper wel zijn best op heeft gedaan.
Het ontwerp van de voorkant van de nieuwe Hyundai Kona is gekopieerd naar de achterkant. Ook hier zien we een doorlopend achterlicht en twee losse ‘pods’ in de bumper. Het concept van de vorige Kona wordt hiermee doorgevoerd. In de zijkanten herkennen we net zo’n scherpe vouw als bij de IONIQ 5, maar dan de andere kant op.
Elektrisch en hybride
De Hyundai Kona verschijnt als volledig elektrisch, plug-in hybride en mild hybrid. Daarnaast komt er een sportieve N-Line. Deze is onder andere voorzien van een grote spoiler, dubbele uitlaat en sportieve bumpers. Helaas blijft het daarbij: onder de kap blijft het dezelfde Kona. Anders dan bij andere zowel elekrische als brandstof-aangedreven modellen, was bij de nieuwe Hyundai Kona de elektrische variant het uitgangspunt. De brandstofversies zijn hierop aangepast.
De volledig elektrische Kona is herkenbaar aan pixel-lampen in voor- en achterbumper, net zoals bij zijn broertjes van IONIQ. Er is keuze uit een accu van 48,4 en 65,4 kWh, waarmee respectievelijk een bereik van 342 en 490 kilometer te halen is (WLTP). Hierbij helpt een uitstekende aerodynamica: de CW-waarde meet slechts 0,27. Vehicle-to-load (V2L) van 3,6 kW is voortaan standaard, zodat je eenvoudig andere apparaten van stroom kunt voorzien.
Terug naar vroeger
De nieuwe Hyundai Kona is langer en breder geworden. Volgens Hyundai is hij hiermee de ruimste auto in zijn klasse geworden. Heel blij worden we van het 12-inch projectiescherm als head-up display. Hierdoor ziet de bestuurder alle informatie zonder de ogen van de weg af te halen. Gelukkig behoudt Hyundai ook een aantal fysieke knoppen, zodat niet alles via het scherm bedient hoeft te worden.
Om ruimte te winnen verhuisde de knop voor de versnellingen naar het stuur. Een typisch gevalletje van geschiedenis die zich herhaalt dus: in de jaren ‘50 was dit de standaard plaats voor de versnellingspook. Een handmatige versnellingsbak ga je echter niet vinden in de Kona. Door de verplaatsing kan de middenconsole een stuk lager, waardoor extra ruimte ontstaat. Tactisch weggewerkte bekerhouders dragen hier ook aan bij.
De vorige Hyundai Kona vloog als warme broodjes over de toonbank, en dat zal met het nieuwe model niet anders zijn. Hyundai blijft genadeloos verkopen afsnoepen van zijn directe concurrenten. Gelukkig is dat met bijzondere modellen als de nieuwe Hyundai Kona helemaal niet erg.