De MINI, wat val er allemaal over te zeggen? Het originele ontwerp van wijlen Alec Issigonis is van 1959 tot 2000 geproduceerd. In 2001 kwam BMW, de nieuwe eigenaar van MINI, met het model zoals we dat nu kennen. Vanaf 2001 zijn er onderhand ook de nodige facelifts geweest. Nu heeft de MINI wéér een facelift gekregen en vorige week mochten we hem alvast bekijken. En eerlijk is eerlijk, het staat hem goed. De MINI heeft meer ‘gezicht’ gekregen. En ondanks dat zijn buitenmaten gelijk zijn gebleven, oogt hij nu niet alleen breder, maar ook rustiger én (nog) vriendelijker.
Deze facelift is misschien wel de grootste
Een grote facelift voor een MINI klinkt contradictoir, oftewel tegengesteld. Voorheen moest je een autokenner zijn om de gefacelifte MINI te herkennen. Nu is dat nu niet meer het geval.
Bijvoorbeeld: eerst zaten de koplampen IN de motorkap, maar dat bleek niet handig. Het afstemmen van de koplampen werd een standaard ritueel bij onderhoudsbeurten vanwege het dicht laten vallen van de motorkap met daarin de koplampen. Dus werden de koplampen los van de motorkap OP de auto geplaatst. En zitten er nu uitsparingen (gaten) in de motorkap voor de koplampen.
Bij de facelifts die daarna volgde werd de grille iets groter, werd er een zwarte bumperbalk in geplaatst, maar bleven de ronde mistlampen altijd in de hoek van de voorbumper. Tot nu toe.
Geen mistlampen meer
De ronde mistlampen links en rechts in de voorbumper zijn passé. Deze hebben plaats moeten maken voor verticaal geplaatste luchtgeleiders. Iets wat we ook zien bij bijvoorbeeld de nieuwe BMW iX3. Het maakt de auto breder dan dat hij is.
De mistlampen zijn niet helemaal vertrokken, maar zijn nu in de koplampunits verwerkt. De koplampunits zijn ook voortaan zwart aan de binnenkant in plaats van zilverkleurig. Hierdoor hebben de koplampen meer weg van ogen met een pupil in het midden, iets wat wel bij deze iconische auto past.
Nieuwe grille is positief voor MINI Electric
Verder is het bumperstuk ook in de kleur van de auto uitgevoerd. Hierdoor krijg de MINI een ‘mond’ bij zijn nieuwe ‘ogen’. Het geeft de MINI een ‘gezicht’. Iets wat vooral bij de MINI Electric positief uitpakt. Vanwege de niet noodzakelijke rijwind voor een elektrische auto, was daar altijd een soort afdekcover op geplaatst. Deze afdekcover is nu vervangen door zo’n gekleurde bumper, waardoor hij beter bij de familie past. Al steekt de bumper nog steeds iets te ver naar voren uit. Alsof er een beugel als je mond zit. Misschien is dat iets voor een volgende facelift.
Nieuwe kleuren, je kijkt er (s)geel van
Verder is de geel/groene kleur van de MINI Electric (rijtest) buitenspiegels nu ook verkrijgbaar voor de rest van de auto. Dus je hele MINI in Zesty Yellow is geen probleem en zorgt wel voor de nodige aandacht.
Twee andere nieuwe kleuren zijn Grey metallic en Island Blue metallic. Naast drie nieuwe exterieurkleuren, kun je je MINI ook (bijna) geheel in het zwart laten uitvoeren. Kies dan voor de Piano Black Exterieur optie. Alle chromen accenten worden dan in hoogglans zwart geleverd. Dat geldt voor onder andere de deurgrepen, tankdop, MINI-logo’s, maar niet voor de chromen rand onderaan de ramen. Deze wordt (vooralsnog) altijd af-fabriek in het chrome geleverd. Maar vraag maar eens bij je dealer na of hij ze niet in het zwart kan leveren. De accessoire-markt voor de MINI is erg groot.
Bij de achterbumper is het lang kijken
De achterbumper van de MINI is minder verrassend. Hij is anders getekend, maar hierbij is het lastiger om de verschillen te spotten. Zoek het vooral in de achterverlichting. De in de achterbumper verwerkte rode verlichtingsglaasjes, ter hoogte van de uitlaat, zijn nu ook in de achterlichten verwerkt. Dit staat hem goed!
En waar voorheen de Union Jack LED-achterlichten bij het LED-pakket hoorde, is deze nu standaard. Nice!
Tussen de voor- en achterbumper zitten de “side scuttles”. Deze zijn opnieuw ontworpen. Dat je het even weet. Maar laten we niet zo lichtzinnig over de nieuwe dakoptie denken. Deze is voor het eerst bij een productieauto af-fabriek leverbaar met een drie-kleuren scharkeringen. Bijvoorbeeld, drie blauw tinten op het dak. Wie zou dat willen? Doe ons maar de Engelse vlag.
Interieur, niet elke wijziging is een verbetering
In het interieur is ook het nodige aangepast. Al vinden we dat minder noemenswaardig dan het exterieur. Een luchtrooster zit nu in het panel boven het dashboardkastje, er zitten andere knoppen op het stuurwiel, maar wat wel interessant is is dat het stuurwiel nu verwarmbaar is. Iets wat je vooral gaat waarderen bij de cabrio versie. Eigenlijk zou het daar standaard op moeten zitten.
Verder is de handrem nu elektrisch. Dus met een druk op de knop zet je de handrem er op. Het is wel helemaal van deze tijd, maar… daardoor kun je niet meer zo mooi je MINI dwars gooien zoals in de film The Italian Job.
Kleinere verbeteringen zijn onder andere dat de Active Cruise Control een Stop & Go functie heeft. Deze veiligheidsvoorziening wordt aangevuld met de nieuwe lane departure warning. Nog geen lane departure steering. Je hoort enkel piepjes als je over het witte lijntje op de weg kleurt.
Een geslaagde MINI facelift?
Al met al is de MINI op veel punten verbeterd, is het eigentijdse gezicht gebleven en is hij nu klaar voor de aankomende vier? jaar. Door deze wijzigingen zal hij niet wezenlijk anders rijden, maar die glimlach op je gezicht bij het zien én rijden van een MINI blijft!