De MINI Clubman is sinds de introductie in 2015 de ideale auto die de typische looks wil van de MINI maar dan met meer ruimte. Vier jaar later is het tijd voor een update, en dat geeft wel een dilemma: hoeveel kun je veranderen zonder de typische uitstraling te verliezen? Zeker voor zo’n forse auto als de nieuwe MINI Clubman, vele malen groter dan de oorspronkelijke MINI ooit geweest is, is dit een uitdaging.
Geüpdatet uiterlijk
De nieuwe MINI Clubman is een refresh van het vorige model. De maten zijn exact gelijk gebleven en ook typische elementen zoals de ronde koplampen en de dubbele achterdeuren blijven hetzelfde.
De koplampen en de grille zijn wel nieuw. De koplampen krijgen de ronde dagrijverlichten die we al kennen van andere MINI’s. Dit zijn tevens de richtingaanwijzers. Optioneel zijn de koplampen voorzien van dynamische LED-lampen, die hun lichtsterkte afstemmen op het overige verkeer. Ook LED mistlampen zijn optioneel.
De grille is ook vernieuwd en groter dan bij het vorige model. Er zijn meerdere varianten verkrijgbaar, afhankelijk van de uitvoering. De zwarte lamellen kunnen in ook chroom worden uitgevoerd, terwijl de grilles van de sportieve Cooper S en Cooper SD een honingraatstructuur hebben.
Overal Britse vlaggen bij de nieuwe MINI Clubman
De achterlichten zijn nog steeds mooi verwerkt in de dubbele achterdeuren. Optioneel zijn deze te voorzien van een Union Jack-design, oftewel de Britse vlag. Ook dit zagen we al eerder bij de kleinere MINI’s. Bij het remmen licht de vlag nog eens extra op.
Nu kun je de MINI Clubman via allerlei personaliserings-opties voorzien van meer Britse vlaggen. Zo kunnen de spiegels voorzien worden van een Britse vlag, kan op het dak een grote vlag in zwart-grijze uitvoering worden geplakt en zijn zelfs de stoelen te voorzien van perforaties in de vorm van de Union Jack.
Nu wil MINI natuurlijk benadrukken dat ze afstammen van het kleine, schattige Britse autootje dat ondertussen een stijlicoon is geworden. Aan de andere kant, de Mini Clubman is toch echt een Duitse auto, sinds BMW het noodlijdende Mini overnam. Ondertussen staat BMW al achttien jaar aan het roer, dus je kunt je afvragen hoe lang de Britse afkomst nog zo benadrukt moet worden.
Motorisch
Onderhuids is er weinig veranderd aan de nieuwe MINI Clubman. Er zijn drie benzinemotoren beschikbaar, alsook drie dieselmotoren. De benzinemotoren lopen van een driecilinder-motor van 102 tot de vier-cilindermotor van 192pk van de Cooper S modellen. Deze laatste is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Bij de dieselmotoren zijn ook twee driecilinder-motoren, voor de normale modellen, en een viercilindermotor voor de Cooper SD. Deze motoren variëren van 116 tot 190pk. Ook hier is vierwielaandrijving beschikbaar voor het sportiefste model.
Later zal er ook een John Cooper Works Clubman op de markt verschijnen, die nog sportiever is.
Opties voor personificatie
Met de nieuwe MINI Clubman geeft MINI jou de mogelijkheid de auto verder te personaliseren naar je eigen smaak. Hierboven noemden we al de optionele LED-koplampen en achterlichten met Union Jack-design, maar door de MINI Yours opties kan de Clubman nog persoonlijker worden.
Zo is er een ruime keus aan velgen (16, 17, 18 of zelfs 19 inch), is er een verlaagd sportonderstel te bestellen en tal van interieur-opties. Bijzonder is de optie om exterieurdelen zoals de koplampringen en andere chromen onderdelen in metallic, hoogglans zwart uit te voeren.
Ook voor het audiosysteem en de navigatie zijn meerdere opties beschikbaar. De nieuwe MINI Clubman is middels een 4G-verbinding altijd verbonden, waardoor verkeersupdates altijd actueel zijn en hulpdiensten automatisch worden gewaarschuwd bij een ongeval.