De nieuwe Clio wordt door Renault stukje voor stukje onthult, zoals zoveel automerken tegenwoordig doen. De vijfde generatie van de succesvolle hatchback is anders dan zijn voorganger maar toch heel erg herkenbaar. Opvallend genoeg is de Clio niet gegroeid maar anderhalve centimeter korter geworden. Niet veel kleiner dus, maar normaal groeien auto’s elke generatie. Renault claimt dat de interieurruimte juist is toegenomen, en dat ook de kofferruimte 26 liter groter is geworden.
Herkenbaar ‘’Clio’’ design
Ondanks dat de Clio een compleet nieuwe auto is zijn er enkele vertrouwde stijlkenmerken gebleven. Hierdoor blijft de nieuwe Clio zijn herkenbaarheid houden. Zo is de bijzondere gebogen lijn bij de dorpels ook bij de nieuwe Clio weer van de partij. Nieuw is hier de chromen rand met de letters “CLIO” erin. Ook de portiergrepen achter zitten op de vertrouwde plek: weggewerkt in de c-stijl.
Sportiever uiterlijk
De nieuwe Clio ziet er sportiever uit dan de vorige. Zo heeft de nieuwe Clio duidelijke lijnen over de motorkap en zelfs gestileerde ventilatiesleuven in de spatborden achter het voorwiel. Volgens Renault verbeteren deze luchtgeleiders de aerodynamica. Het ziet er in ieder geval sportief uit. De nieuwe Clio ligt ook 3 centimeter lager bij de grond, ook iets wat opvallend is in een tijd dat de meeste auto’s juist hoger worden. Naast sportieve elementen heeft Renault de Clio ook luxe meegegeven: onder andere full-LED verlichting, chromen omlijsting van de zijruiten en een haaienvinantenne dragen bij aan deze luxe uitstraling. De nieuwe Clio heeft de opvallende koplampen met C-vormige dagrijverlichting die aansluiten bij de andere Renault-modellen. Ook de nieuwe achterlichten omarmen deze C-vorm.
Twee uitvoeringen
De nieuwe Clio is verkrijgbaar in twee nieuwe uitvoeringen: de sportieve RS-line en de meer op luxe gerichte Initiale Paris. Het verschil zit hem onder andere in de voorbumper, grille, stoelen en interieurelementen. Renault heeft een aantal nieuwe kleuren voor de nieuwe Clio, waaronder een kenmerkende diepe oranje (“Orange Valencia”). In totaal zijn er elf carroseriekleuren om uit te kiezen.
Compleet nieuw interieur
Ook het interieur van de Clio is compleet vernieuwd. Volgens Renault is de nadruk gelegd op een kwalitatieve uitstraling en goede ergonomie. Het dashboard heeft een opvallend horizontale lijn en ziet er erg opgeruimd en rustig uit. Geen cockpit-ontwerp of overdaad aan knopjes hier. Alleen de hoeveelheid knoppen op het stuur steekt hier wat tegen af. Midden op het dashboard prijkt een groot 9,3-inch touchscreen. Renault claimt dat dit het breedste scherm is in het B-segment, maar ongetwijfeld staat er alweer een concurrent klaar om dit record over te nemen. Het scherm is licht gebogen, zoals we dat ook kennen uit de Espace.
Einde aan het ‘’analoge’’ tijdperk
De nieuwe Clio heeft geen analoge tellers meer: ook achter het stuur zit een digitaal display. Het voordeel hier is dat het geheel aan te passen is aan de wensen van de bestuurder. Franse auto’s staan al bekend om hun kleine stuur maar volgens Renault is het stuur in de Clio nog kleiner dan het vorige. Het middenconsole is hoger dan in het vorige model met als resultaat een kortere versnellingspook. Slimme opbergmogelijkheden en verlichting maken het interieur af. Draadloos opladen van telefoons is ook mogelijk. Renault heeft bovenop het dashboard en in de deurbekleding gebruik gemaakt van een coating die zacht aanvoelt. Ook voor de stoelen heeft Renault gekozen voor betere materialen. Door middel van een keur aan optiepaketten kan het interieur worden aangepast aan de smaak van de eigenaar. Renault heeft hiermee duidelijk de hatchback naar een hoger kwaliteitsniveau willen tillen.
Renault heeft nog niks bekend gemaakt over de motoren. Ook de prijzen van de nieuwe Clio zijn nog niet bekend. Ongetwijfeld zal Renault deze informatie binnenkort beetje voor beetje bekend maken.