Niet voor het eerst wordt de Renault Scenic verkozen tot auto van het jaar, en dat is een unicum in autoland. Het is wel de eerste keer dat een Scenic een SUV is, en geen MPV. De oer-Scenic stond namelijk bekend om zijn modulaire interieur, ruimte en betaalbaarheid. In het jaar 2000 verkocht Renault meer dan 15.000 Scenics in Nederland. Het was dé gezinsauto voor elke ouder met meer dan één kind.
Nu is er de volledig elektrische Scenic, die hoge ogen gooide bij de internationale jury. De Fransman versloeg nipt de BMW 5 Serie, die tweede werd. De overige finalisten waren de Peugeot 3008, Kia EV9, Volvo EX30, BYD Seal en de Toyota C-HR.
Kindervriend
De jury bestaat uit 58 internationale autojournalisten, die unaniem de binnenruimte en relatief voordelige instapprijs van de elektrische Scenic prezen. Als elektrische auto is hij scherp geprijsd, zeker als je kijkt naar het ruimteaanbod van de Renault. De jury was verder positief over de kindvriendelijke achterbank met vakjes en bakjes, het grote glazen dak en het infotainment dat Google integraties bevat.
Voor ruim 42.000 euro krijg je een flink uitgeruste Scenic met een elektromotor met 170 pk en een rijbereik van 430 km. Voor 5000 euro meer koop je de variant met 220 pk en 625 km range.
Value for money
Binnen kom je terecht in een hedendaags interieur, maar bij de goedkoopste versie kijk je tegen een wat klein 9 inch infotainmentscherm aan, in plaats van een 12 inch. Dat is pas standaard bij de duurdere uitvoeringen. Wat wel standaard is op de goedkoopste versie is de automatische airco, achteruitrijcamera, en adaptieve cruise-control.
Het is de zevende keer dat een Renault wordt verkozen tot auto van het jaar, de laatste was de Renault Clio, in 2006. Vorig jaar ging de Jeep Avenger er met de prijs vandoor. De Volvo EX30, een van de grootste kanshebbers dit jaar eindigde onverwachts onderaan.