Helaas is de auto-industrie vervloekt door het concept ‘de SUV’. De veelal inspiratieloze blobs vervangen langzamerhand de bekende vormen van de stationwagen en de sedan. Niet alleen vinden we dit stom, maar het is ook nog eens onveilig. Toyota is deze dans niet helemaal ontsprongen, al doen zij wel hun best om er iets leuks van te maken, bijvoorbeeld met de nieuwe Land Cruiser. Ook dé bekende luxe-sedan van de wereld, de Toyota Century, wordt nu een SUV. Bij Toyota zijn ze zeker geïnspireerd geraakt, gek genoeg wel door de Lincoln Navigator uit 2008…
Century SUV voor de nieuwe century
Alhoewel de huidige generatie Toyota Century slechts 5 jaar op de markt is, komt Toyota toch nu al aan met de Century SUV. in het verleden ging de statige sedan in de eerste generatie 30 jaar mee, de tweede deed er 21 jaar over om te worden vervangen.
De huidige Century sedan is aardig retro vormgegeven. Dit straalt natuurlijk luxe uit en dat is wat je verwacht van zo’n opulente doch ingetogen auto. Bij de Century SUV heeft Toyota het over een hele andere boeg gegooid. We zien moderne koplampen en weinig chrome. Wat we vooral veel zien is Genesis, dat is toch wel een beetje jammer.
Het kan door de kleurstelling komen, maar wij vinden hem ook erg veel weg hebben van de Lincoln Navigator uit 2008 en omstreken. Toch nog niet zo heel modern dus.
Bescheiden in de vriendengroep
Zowel vanbinnen als vanbuiten is de Toyota Century SUV elegant en mooi, maar niet extravagant. In ieder geval niet zo extravagant als zijn vriendengroep uit Duitsland. Het is en blijft een Toyota en daar ligt de focus toch vaak op functionaliteit en praktijkgebruik en niet zo zeer op design en een kunstwerk van 30.000 euro in je dashboard.
Niet alleen is het opvallend dat de Century niet zo…. opvallend is. Ook verbaast het simpele interieur ons. Geen drie schermen in het dashboard en paars leer en een schakelpook gemaakt van gefossiliseerde mandarijn. Nee. Gewoon fysieke knoppen, mooi leer en duidelijke bediening.
Achterin vinden we het verlengde van die rustige luxe. Dikke zetels met alle gemakken binnen handbereik. De ultieme chauffeursauto, zou je kunnen zeggen. De Toyota Century SUV is perfect afgestemd op de Century’s ervaren (lees: oude) consumentenniche. Natuurlijk hebben we een hoge instap, maar de deuren kunnen tot 75 graden open om het instappen eenvoudiger te maken.
V12 door de helft
Helaas is een dikke V12 met eenendertig dempers in de uitlaat niet meer van deze tijd. De nieuwe Toyota Century SUV moet het met de helft doen. Een 3.5 liter V6 met PHEV aandrijflijn moet de nieuwe mastodont gaan aandrijven. Verder weten we nog weinig over deze aandrijflijn, behalve dat hij wordt gekoppeld aan een CVT. Typisch Toyota.