De Toyota Land Cruiser is er al net iets meer dan 72 jaar, dat is een hele lange tijd. In die tijd heeft Toyota 11,3 miljoen Toyota Land Cruisers verkocht in 170 verschillende landen en regio’s. We kennen allemaal het gezegde: wil je ergens komen, koop dan een Defender. Wil je ook nog terug? Koop dan een Land Cruiser.
Nieuw platform
Zoals gewoonlijk wordt ook deze nieuwe Toyota Land Cruiser geleverd met een klassieke ‘body on frame’ constructie. Geen ingewikkelde en zwakkere monocoque’s of dat soort moderne onzin. Gewoon een stalen frame met daarop een leuk gevormde doos gebout.
Het frame noemt men het GA-F platform en dit nieuwe platform zou tot 50% stijver moeten zijn. Als je de stijfheid van het frame en de carrosserie samen neemt, is deze 30% hoger dan hiervoor. Dit zou moeten betekenen dat de nieuwe Toyota Land Cruiser beter rijdt en stuurt en ook dat hij comfortabeler is.
Welkom in de toekomst
Dit menen wij: dit wordt de eerste Toyota Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging! Tot op heden is het Japanse concern gewoon door blijven gaan met het oude vertrouwde hydraulische systeem. Maar, de knop is om. Met het streven om deze nieuwe Land Cruiser de veiligste, capabelste en comfortabelste ooit te maken, is er gekozen voor een elektrische variant.
Voordelen? Wat dacht u bijvoorbeeld van een directere stuurrespons op elke ondergrond en minder terugslag bij het offroad rijden. Ook is het nu voor het eerst mogelijk om een Toyota Land Cruiser uit te rusten met Lane Tracing Assist (automatisch binnen de lijntjes blijven rijden), dit komt natuurlijk ten goede van de veiligheid en het comfort.
Maak me gek, gooi je stabilisatorstang los
Zoals u al eerder in dit artikel kon lezen, is de Toyota Land Cruiser maar een stijve bedoeling. Dit is fantastisch, want dat betekent dat hij beter rijdt. Maar, offroad is het wel eens handig om een beetje meer mogelijkheden te hebben. Hierdoor heeft Toyota iets geïmplementeerd wat ze nog niet eerder hebben gedaan.
Met één druk op de knop kan je de voorste stabilisatorstang loskoppelen waardoor de auto net iets beter rijdt op een onverharde ondergrond. Voorheen kon dat dus niet, de stabilisatorstang zat altijd vast. Dit is veiliger op de weg, maar minder fijn tijdens het offroaden. Nu heb je dus het beste van twee werelden: lekker offroad kunnen scheuren en niet omvallen als je naar huis rijdt.
Design en aandrijflijn: oud en nieuw
Qua aandrijflijn is het bij de nieuwe Toyota Land Cruiser in West-Europa simpel. Je hebt namelijk een keuze uit één motor. Die motor in kwestie is een subtiele 2.8 liter turbodiesel vier-in-lijn. Deze is volgens Toyota ook nog eens brandstofefficiënt. De motor produceert maximaal 204pk en is altijd gekoppeld aan een nieuwe achtbak automaat. Met deze configuratie kan je tot maximaal 3500kg trekken, ideaal voor de moderne markthandelaar. In het begin van 2025 komt er ook een Hybrid versie van de 2.8 diesel.
Over het ontwerp van de Toyota Land Cruiser willen we maar een paar dingen kwijt. Namelijk dat het ontwerp overduidelijk de oude Land Cruisers een nieuw leven in blaast. De retro styling volgt nog steeds het vorm-volgt-functie principe, aldus Toyota. De korte overhangen en smalle onderkant van de carrosserie voegen meer offroad capabiliteit toe. Een ander slim feitje is dat de carrosseriedelen zijn ontworpen zodat je ze makkelijk individueel kan vervangen, mocht er schade op komen.
Vanbinnen kan je kiezen uit vijf of zeven zitplaatsen met hoe dan ook de focus op makkelijke bedienbaarheid en goed zicht. Het horizontaal-georiënteerde dashboard, de lage motorkap en de lager geplaatste gordels en dus diepere zijruiten zijn allemaal geplaatst met het oog op gemak en zicht, zowel op als naast de weg.
First Edition
De Toyota Land Cruiser First Edition wordt een speciale uitvoering met een gelimiteerde opgave van ongeveer 3000 in geheel Europa. Bij deze editie krijgt u een set klassiek ronde koplampen en de optie voor twee unieke two-tone lakkleuren. Meer details komen bij de start van de voorverkoop, die start in oktober. Het is de bedoeling dat de eerste exemplaren van de nieuwe Toyota Land Cruiser in de eerste helft van 2024 in Europa geleverd worden.