Okay, ik had het mis. Dat geef ik toe. In september vorig jaar schreef ik over de complete ondergang van truckfabrikant Nikola. Na een opeenvolging van fraude en schandalen leek het veelbelovende bedrijf ten dode opgeschreven. Toch heeft Nikola vorige week in Californië zijn eerste elektrische truck afgeleverd.
Schandalen
Transportbedrijf TTSI (Total Transportation Services Inc) is de gelukkige die vorige week de eerste Nikola truck in ontvangst mocht nemen. Het is de eerste van enkele tientallen vrachtwagens die TTSI bij Nikola heeft besteld.
Het vertrouwen van TTSI in Nikola is opvallend gezien de roerige geschiedenis van de pas zes jaar oude vrachtwagenbouwer. Ambitieuze plannen werden opgevolgd door schandalen over prototypes die niet echt reden en het overdrijven van het aantal bestellingen. Na een aantal federale onderzoeken en beschuldigingen van incest moest oprichter en CEO Trevor Milton het veld ruimen.
Europese cabine
Na deze afgang heeft Nikola echter niet stilgezeten. Ondanks de focus van het bedrijf op waterstof is een elektrische vrachtwagen met accu’s (BEV) het eerste wapenfeit. Het type is ook opvallend: de afgeleverde truck is een Nikola Tre. Dype, met een cabine van de Iveco S-Way, was oorspronkelijk bedoeld voor Europa. De Nikola Two, een typisch Amerikaans ontwerp met een grote motorkap en dito slaapcabine, was blijkbaar teveel geplaagd door alle schandalen. Helemaal dood is de Two overigens niet: volgens de website van Nikola komt hij in 2024 terug als waterstoftruck.
De aan TTSI geleverde vrachtwagen ziet er wat vreemd uit. Voor Amerikaanse begrippen is de Iveco-cabine erg klein. Hij lijkt nog kleiner bovenop het lange Amerikaans tandem-as chassis. Dit chassis is nodig voor het enorme 753 kWh accupakket. De chassislengte is niet ongewoon voor Amerikaanse trucks, maar wel dat de chauffeur helemaal vooraan bovenop de vooras zit. Door de enorme ruimte tussen de cabine en de trailer ziet het geheel er wat koddig uit.
Groot bereik
Mede dankzij de strenge milieu-eisen in Californië heeft transportbedrijf TTSI, met ruim 200 vrachtwagens op de weg, zich als doel gesteld in 2021 100% groen te zijn. De coronacrisis zorgde voor wat vertraging maar met de ingebruikname van de Nikola elektrische vrachtwagen zet het bedrijf een grote stap.
De Nikola Tre BEV gaat containers vervoeren van en naar de haven van Los Angeles. De chauffeuse, Kaylee Slemaker, zal hierbij geen grote afstanden afleggen, maar vooral binnen de metropool blijven. Volgens Nikola is het bereik van de Tre BEV is zo’n 560 kilometer. Dit betekent bij vrachtwagens echter vrij weinig. Het is namelijk sterk afhankelijk van het gewicht van de container op het chassis en de aard van het werk dat ermee gedaan wordt.
Realistisch
De aflevering van de eerste elektrische vrachtwagen is een grote stap voor Nikola, eentje die veel mensen niet snel meer zagen gebeuren (mijzelf incluis). Hoewel het hier “slechts” een elektrische truck betreft, en niet op waterstof, belooft het veel goeds. De plannen van Nikola zijn groots maar realistisch (in tegenstelling tot een ander merk dat al jaren roept een elektrische truck te bouwen maar nog niks laat zien).
Zeker door het gebruik van een Europese Iveco-cabine biedt Nikola veel kansen voor Europa. Door de lengte van het chassis heeft de Nikola Tre BEV weinig toekomst hier, maar de waterstof-variant wel. Deze komt in 2023, als het goed is. Potentieel kan Nikola een grote rol spelen in de transitie van het Nederlandse wegtransport. De herrijzenis van Nikola laat in ieder geval zien dat ze niet zomaar opgeven.