De nieuwe modellen van Nio schieten als paddenstoelen uit de grond. In bijna alle segmenten heeft Nio een auto die competitief is met de van origine premium Duitse merken. Alleen in het echte topsegment ontbrak nog een model, tot nu. De Nio ET9 moet de strijd aangaan met Mercedes-Benz Maybach. Nio is de eerste Chinese fabrikant die serieus naar dit segment kijkt. Of het een geduchte concurrent is moet nog blijken, maar revolutionair wordt de ET9 wel.
Snelladen als nooit tevoren
Langs de snelweg kun je stoppen om je EV even bij te laden. Je kunt dan in de tussentijd een bak koffie halen en vervolgens nog een kwartier wachten tot je weer een paar honderd kilometer kunt rijden. Dit geldt alleen niet voor de Nio ET9. Dit model heeft namelijk een maximale laadsnelheid van 600 kW. Ter vergelijking, Tesla’s laden met maximaal 250 kW en huidige Nio modellen met maximaal 140 kW. De ET9 heeft de gigantisch hoge laadsnelheid te danken aan het 925 V platform waarop de auto wordt gebouwd. Met vijf minuten laden kun je vervolgens weer 255 kilometer vooruit. Met de huidige infrastructuur in Nederland is het onmogelijk om deze laadsnelheid te halen. Nio gaat in China binnenkort zelf laadpalen plaatsen om het opladen van de ET9 maximaal te benutten. Daarnaast kun je natuurlijk nog de batterij laten wisselen bij één van de wisselstations.
Neusje van de zalm
Om te concurreren met Maybach zijn luxe en snelheid cruciaal. Twee elektromotoren produceren een maximaal vermogen van 697 pk, snelheid genoeg dus. Eigenlijk is de ET9 zo luxe dat je er zelf niet in wilt rijden. Achterin zitten en genieten van de heerlijke stoelen en tv-schermen voor je neus is een stuk aangenamer. Een klaptafeltje voor je laptop of een maaltijd is ook aanwezig. Qua techniek maakt Nio ook stappen. Er komt voor het eerst een zelfontwikkelde chip in de auto voor toekomstig autonoom rijden. De batterij is een semi-solid state batterij (SSB), dus niet meer hetzelfde als de huidige vloeibare elektrolyt NMC-batterijen.
Zonder meer is de Nio ET9 een luxewagen die vooral bij zakenmensen in de smaak zal vallen. Tijdens de introductie in Xi’an (vroeger de hoofdstad van China) werd bekend dat Chinese klanten vanaf nu de ET9 kunnen bestellen. De auto moet omgerekend 112.800 USD kosten en wordt in het eerste kwartaal van 2025 geleverd. Hoe en of er markt is voor de ET9 in Europa is nog niet bekend.