De naam “Nismo” zal liefhebbers van sportieve Nissans niet onbekend in de oren klinken. Voor die liefhebbers heeft Nissan zijn elektrische Ariya een Nismo-behandeling gegeven. Dat betekent twee dingen: 1. De Nissan Ariya is de eerste volledig elektrische Nismo. 2. Nismo komt terug naar Europa.

Wat is Nismo?

Als je nog nooit van de merknaam gehoord hebt, kunnen we ons voorstellen dat het wat gek klinkt. Nismo is voor Nissan wat AMG voor Mercedes is: een bedrijf binnen Nissan dat de auto’s aanpakt voor een sportiever rijgedrag, en vaak ook meer vermogen. Lange tijd was het submerk niet leverbaar in Europa. Nu is het terug, en deze terugkeer valt samen met het 40-jarige bestaan van de tuner. Door het racen in de Formule E hebben ze kennis opgedaan die ze kunnen gebruiken in hun straatauto’s. Met de terugkomst van Nismo in Europa zijn we erg blij. Sinds de Nissan 370Z en GTR hebben we geen Nismo meer gehad. Al een flinke tijd geleden dus. De GTR Nismo moeten we al sinds maart 2022 missen. De 370Z Nismo nog langer, die werd in juni 2020 de laan uit gestuurd.

Wat betekent dat voor de Ariya?

Nissan neemt de Ariya met het 87 kWh-accupakket en gooit daar de Nismo-saus overheen. Nu Nissan druk bezig is met het elektrificeren van hun modellen, klinkt de terugkeer van het Nismo-merk goed. Op de foto’s zien we een nieuwe spoiler, achterbumper en splitter aan de voorkant, naast nieuwe velgen en rode strepen aan de zijkant. Zoals je mag verwachten is ook het interieur aangepakt. Daar zien we normaal ogende stoelen met rode details en een “Nismo”-logo. Daardoor vragen we ons toch af of het niet meer een cosmetische aanpak geweest is. We hopen van niet, maar Nissan schrijft niks over meer vermogen.

Natuurlijk is alleen meer vermogen niet hoe je een snellere auto kan maken. Nissan belooft een andere afstelling van het onderstel en vooral het e-4ORCE vierwielaandrijvingssysteem. Dat zou, ongeacht de weersomstandigheden (in Nederland erg nat), optimale grip moeten kunnen leveren. De rijdynamiek zou afgesteld moeten zijn op sportief rijgedrag, maar nog altijd bruikbaar voor de dagelijkse rijder. Enigszins tegenstrijdig wel. Nissan zegt gebruik te gaan maken van banden die veel meer grip leveren. Er wordt alleen nog niet gezegd welke banden dit precies zijn.

De elektromotor van de Europese Ariya biedt standaard 388 pk. We weten de de Japanse versie van de Ariya Nismo 429 pk krijgt. Als we die versie krijgen betekend dat dus een flinke toename in vermogen. Naast de aanpassingen aan het chassis en vierwielaandrijving natuurlijk.

Vanaf wanneer op de oprit?

Nissan laat weten dat ze later dit jaar meer info over de Ariya Nismo gaan delen. Daardoor mag je ervan uitgaan dat de eerste modellen begin volgend jaar geleverd zouden kunnen worden.

We zijn blij met de terugkomst van de tuners in Europa. Ook zijn we terughoudend en hopen we dat het submerk geen label is geworden dat Nissan gebruikt wanneer ze meer geld willen vragen voor een model. Wat vinden jullie? Blij met de terugkeer van een van de meest legendarische tuners? Of maakt het voor de Europese markt niet uit en had Nissan het beter kunnen laten?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *