Wat ooit begon als een designschets is nu tot leven gekomen: de Nissan Juke Hybrid Rally Tribute. Wat betreft timing een mooi moment: aankomende zomer maakt de nieuwe Juke Hybrid zijn opwachting in de showrooms. De Juke Hybrid Rally Tribute is voorzien van dezelfde hybride-aandrijflijn als de Juke Hybrid. Het is hiermee zowel een knipoog naar het illustere verleden als een viering voor wat komen gaat.
Nissan zelf zegt het volgende over deze auto:
“De Juke Hybrid Rally Tribute staat voor ons optimisme en onze gedurfde mentaliteit. We bereiden momenteel een spannend nieuw hoofdstuk van de Juke-geschiedenis voor, vooruitlopend op de introductie van de nieuwe Juke Hybrid in de zomer. Deze auto biedt de sensatie en wendbaarheid die klanten van onze iconische Crossover verwachten, inclusief verbeterde prestaties en meer efficiëntie. De Juke Hybrid Rally Tribute tilt zijn speelse karakter naar een nieuw niveau”.
Tot 25% krachtiger en 40% zuiniger
Nissan rust de Juke Hybrid Rally Tribute uit met de hybride-aandrijflijn van de nieuwe Juke Hybrid. Dit kunnen we zien als een bewijs van de extra prestaties van deze productieversie. Maar daarnaast ook als bewijs van de verbeteringen op het gebied van efficiëntie en emissies.
De Juke Hybrid-aandrijflijn bestaat uit een moderne Nissan-verbrandingsmotor van een nieuwe generatie. Deze is speciaal ontwikkeld voor gebruik in een hybride-aandrijflijn. De verbrandingsmotor produceert 69 kW en heeft een koppel van 148 Nm. De gekoppelde hoofdelektromotor biedt 36 kW vermogen en 205 Nm koppel. Een hoogspanningsstarter/generator, die wordt gevoed door een watergekoelde batterij van 1,2 kWh, levert een additionele 15 kW.
Resultaat van dit alles is een aandrijflijn die, zo wordt beloofd, 25% meer vermogen levert dan de huidige benzinemotor in de Juke. Dit in combinatie met een brandstofbesparing van ongeveer 40% in de stadscyclus, en tot 20% in de gecombineerde cyclus.
Rally-geïnspireerde aanpassingen
De Juke Hybrid Rally Tribute ontleent diverse designkenmerken aan de iconische Nissan 240Z. Deze 240 Z schreef meer dan een halve eeuw geleden de East African Rally op zijn naam.
Opvallend aan de Juke Hybrid Rally Tribute zijn de vergrote wielkasten. Dit was nodig om plaats te kunnen bieden aan de op maat gemaakte terreinbanden. De extra lampen op de motorkap en op het dak verwijzen naar de 240Z ‘Safari’. Ook de zwarte motorkap en wielen zijn een visueel eerbetoon. De historische sponsorlogo’s en het nummer 11 zijn eveneens een knipoog naar de 240Z-rallyauto van weleer. Tot slot is er de extra versterkte beplating onder de voor- en achterzijde. Dit is ter bescherming van de onderkant van de auto.
Nissan rust de Juke Hybrid Rally Tribute uit met een versterkte wielophanging met langere veerwegen. Hierdoor weet hij ook in uitdagend terrein te presteren. Verder is de rallyauto voorzien van speciale offroad-banden (265/70 R16) voor optimale grip en tractie onder alle omstandigheden.
De Juke van binnen
Van binnen oogt de Juke Hybrid Rally Tribute net zo ruig als van buiten. Om de carrosserie meer stijfheid te geven, is het interieur uitgerust met een rolkooi. Die zorgt er bovendien voor dat bestuurder en navigator goed beschermd zijn op het moment dat dit nodig is. De achterbank is verwijderd om ruimte te bieden aan reservewielen. Verder zijn vierpuntsgordels aangebracht om bestuurder en navigator veilig op hun racestoelen te houden.
Andere aanpassingen zijn de montage van een brandblusser en een intercomsysteem inclusief hoofdtelefoon voor bestuurder en navigator. Daarnaast een met alcantara bekleed stuurwiel en een hydraulische handrem met hooggeplaatste hendel.
Eerst de ‘gewone’ Nissan Juke Hybrid
Wanneer de JUKE Hybrid Rally Tribute leverbaar wordt weten we nog niet. Wat we wel weten is dat de introductie van de gewone Juke Hybrid gepland staat op 10 juni 2022. De eerste kennismaking vindt plaats op de wegen rond Parijs, en DagelijksAuto is daar natuurlijk bij! Lees onze eerste bevindingen vanaf 11 juni 2022 op deze site!