Ford kent als autofabrikant veel succesnummers. Vroeger vielen de Capri en de Escort in de smaak, inmiddels zijn dat de Ford Ka, Fiesta en Focus. Als je goed om je heen kijkt zie je overal elektrische modellen rijden, maar eigenlijk geen Ford. Buiten de Mustang Mach-E om, kom je ook geen volledig elektrische personenauto’s van Ford tegen. Daarom is alle hoop gevestigd op de Explorer, maar is dat genoeg om mee te gaan in het EV-geweld? Of is Ford te laat?
Personenauto’s
Velen vinden dat de naam Mustang aan een Amerikaanse muscle car toebehoort. Desondanks is in 2019 besloten om deze naam te gebruiken voor de eerste volledig elektrische Ford, overigens met Mustang embleem. Het is geen alledaagse auto, aangezien het prijskaartje hoger dan gemiddeld was. Tot nu, het instapmodel van de Mustang Mach-E is met SEPP-subsidie te koop vanaf €41.350. Het is te hopen dat er binnenkort meer exemplaren het asfalt vinden, want het is een genot om naar te kijken.
De hoop in bange dagen is de Explorer. Deze praktische cross-over moet een groot publiek aanspreken. In het middenconsole zit een opbergruimte van wel 17 liter! Onder de armsteun kun je een laptop en meerdere waterflessen kwijt, zeer praktisch. Het interieur ziet er ook strak uit met een vergrendelbare opbergruimte onder het kantelbare touchscreen scherm. Vanaf dit voorjaar is de Explorer te bestellen en de eerste exemplaren worden in de zomer geleverd. Ook dit model blijft onder de €45.000, waardoor de SEPP-subsidie ook van toepassing is.
Ondanks de nieuwe Explorer heeft Ford fors minder elektrische modellen dan de concurrentie. Ford kiest ervoor om compleet nieuwe auto’s te ontwikkelen in plaats van de aandrijflijn van een huidig model te elektrificeren. Dat kost tijd en daarmee loop je snel achter in deze snel groeiende EV-markt. Het zou fijn zijn als er binnenkort een formaat Ka of Fiesta komt als elektrische uitvoering.
Bedrijfswagens
Wat betreft de elektrische bedrijfswagen pakt Ford het anders aan. Je kunt bij Ford Pro de Transit, Transit Custom en binnenkort ook de Courier als EV bestellen. Dit zijn van groot naar klein alle formaten bedrijfswagens die aftrek vinden bij een breed publiek. Vanaf 2025 komt er een einde aan de BPM-vrijstelling op bedrijfsauto’s. De belasting bij aanschaf wordt berekend aan de hand van de CO2 uitstoot. Aangezien dat bij volledig elektrische auto’s nul is, zal het elektrificeren van bedrijfswagens een belangrijke doelstelling zijn voor fabrikanten. Ford kan met deze line-up weleens hoge ogen gooien!