De huidige Audi A4 draait al mee sinds 2016, en heeft een kleine update gehad in 2019. Nu, vijf jaar later komt Audi met een geheel nieuwe Audi A4, die A5 gaat heten. Audi gooit de namen van het gehele gamma door de blender; alle elektrische modellen krijgen een even cijfer achter de letter, de brandstofversies krijgen de oneven cijfers. Deze nieuwe A5 is in alles dus de opvolger van de oude A4.

Het nieuwe elektrische model zal iets groter zijn dan de nieuwe A5 en weer A4 gaan heten. Hopen dat het gegoochel met namen hier even bij zal blijven.

Flinke hatchback

De nieuwe Audi A5 is een gestrekte sedan met aflopende daklijn. Of eigenlijk is het geen sedan, want met de flinke achterklep is de wagen feitelijk een hatchback. Een beetje zoals de huidige A5 sportback dus. De wielbasis is 2.90 meter, wat behoorlijk is in dit segment.

De nieuwe, uitgesproken designtaal van Audi moet een breder publiek aantrekken. We zien een wat ronder, gewelfd ontwerp met flinke luchtinlaten en smalle koplampen met digitale dagrijverlichting. De achterlichten zijn optioneel verkrijgbaar in OLED, de bewegende elementen kunnen zelfs noodsignalen uitzenden naar mede weggebruikers.

Stijlvol interieur

De kritiek op de high-tech, maar wat kille, interieurs van de afgelopen jaren heeft Audi zich aangetrokken. Het nieuwe interieur is ‘mensgericht’ en valt op door de rondere vormen. Het grote gebogen OLED scherm valt om de bestuurder heen. Evenals het gebruik van warmere materialen zoals stof dat zo uit een Engelse fauteuil lijkt geknipt.

Extra schermpje

Optioneel kun je kiezen voor een kleiner scherm voor de passagier naast je. Een filmpje daarop kijken kan onder het rijden, aangezien de bestuurder daar niets van meekrijgt door de positionering en kijkhoek van het schermpje. Wel zo handig bij echtelijke ruzie’s op vakantie.

De Audi A5 is er ook direct als Avant, die ook wat groter is dan de huidige A4 Avant. Bij de introductie kun je kiezen uit twee motoren; een 2.0 TFSI viercilinder met 150 of dezelfde motor met 204 pk, gekoppeld aan een zeventraps automaat. Dieselmotoren zijn er ook, maar komen niet naar Nederland. We moeten nog even wachten op de plug-in hybrides, maar ook deze zijn aangekondigd. Reken op een variant met 299 en een met 376 pk. De A5 plug-in hybride moet zo’n 100 km ver kunnen komen op elektrokracht.  Benieuwd naar een vette S5? Uiteraard komt die er; met een drieliter zescilinder met 367 pk in het vooronder.

Bestellen is mogelijk vanaf november, prijzen zijn nog niet bekend.  

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *