Italië lijkt in oorlog met autobouwer Stellantis. Het land beticht de autobouwer van het misleiden van de klant vanwege de naam van de auto. Zo kennen we er nog meer.

Op last van de Italiaanse overheid moest Alfa Romeo de nieuwe Milano snel hernoemen naar Junior. De Italianen wilden geen Italiaanse naam voor een auto die in Polen wordt gebouwd. Misleiding van de klant, noemde een minister het. Ook de Fiat Topolino EV kwam het land niet in. Dit keer door een Italiaanse vlag op de auto. Ook dat was misleiding. Nou, dan weten wij er nog wel een paar.

Kia Sorento

1. Ford Capri, Kia Sorento, KGM Tivoli

Ojee, nog meer Italiaanse namen! Capri, Sor(r)ento en Tivoli zijn schitterende plaatsen, maar auto’s worden er niet gebouwd. Sterker nog, de merken komen niet eens uit de buurt. Een extra minpunt voor de Capri: Ford bracht de naam van deze sportieve auto terug op een saaie crossover. Dubbele misleiding.

Hyundai Santa Fe

2. Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe, Porsche Cayenne, Kia Rio

Maar een paar voorbeelden van auto’s die vernoemd zijn naar plaatsen waar ze niet worden gebouwd. Er zijn vast nog wel andere voorbeelden te noemen. Niet alleen Italië heeft er dus last van. Laten we om het duidelijk te maken, auto’s gewoon vernoemen naar de plaats waar ze gemaakt worden, okay? Dus de Hyundai Nošovice, de Porsche Bratislava en de Kia Gwangmyeong.

BMW GranCoupe

3. BMW Coupé

Al jaar en dag geeft BMW de naam coupé mee aan vierdeurs auto’s. Iets dat helemaal niet kan, want een coupé kenmerkt zich door twee deuren en een aflopende daklijn. BMW misbruikt de term ‘coupé’ echter voor elke auto die er maar een beetje sportief uitziet. Pure misleiding van de klant. Nu weet ik dat meer merken dit doen, maar BMW is begonnen.

Suzuki Swace

4. Mitsubishi en Suzuki

Soms verkopen merken auto’s die helemaal niet van hun zijn. Mitsubishi en Suzuki zijn daar mooie voorbeelden van. Zij nemen auto’s van een ander, plakken er hun eigen logo op en voilà! Een nieuwe auto. Zo is de Mitsubishi Colt gewoon een Renault Clio en een Suzuki Swace gewoon een Toyota Corolla. Dat is pas het misleiden van de klant.

MINI

5. Mini

De naam zegt het al: mini. Zo begon dit schattige Britse autootje ooit ook. Maar sinds BMW het merk kocht, lijken de modellen meer op dikke Duitsers. Hoezo Mini? Om maar niet te spreken over die Britse vlaggen op het dak en in de achterlichten. Mini is al dertig jaar niet meer Brits. Tijd om daar iets aan te veranderen.

Mach-E front

6. Ford Mustang Mach-E

Trouwe lezers van deze pagina weten dat deze elektrische crossover niet mag ontbreken in dit lijstje. De Mustang Mach-E is een prima elektrische auto, maar de keuze hem te vernoemen naar de iconische Mustang doet nog steeds pijn. Dit jaar viert de Ford Mustang zijn 60-jarige jubileum en die Mach-E past daar totaal niet bij. Sterker nog: onlangs verklaarde de CEO van Ford doodleuk dat er geen elektrische Mustang is en dat deze er nooit gaat komen ook. De Ford Mustang Mach-E: wel de badges van een sportauto, maar verder niks.

Purosangue

7. Ferrari Purosangue

Toen sportautomerk Ferrari een SUV ging bouwen, wisten ze zelf ook wel dat dit mis ging. Want hoewel een SUV prima is voor de cashflow, gaat zo’n lomp ding nooit aanvoelen als een sportwagen. Dat is gewoon fysica. In een poging kopers te overtuigen, kreeg de auto de naam Purosangue, oftewel ‘puur bloed’. Om maar te zeggen dat deze SUV een rasechte Ferrari is. Wij weten wel beter. Misschien dat de Italiaanse overheid hier ook eens naar kan kijken.

Ongetwijfeld zijn er nog talloze andere voorbeelden te noemen van auto’s die doen of ze iets anders zijn. Zo worden we dagelijks voor de gek gehouden. Eigenlijk goed dat Italië iets doet aan het misleiden van de klant bij auto’s. Al weet ik niet wat voor verschrikkelijke namen we dan krijgen. De Smart Mladá Boleslav? Renault Symbioz? Toyota BZ4X? Oh, wacht even…

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *