Om de prijs te drukken, verhuizen veel autofabrikanten naar lage lonen landen. Met name China blijkt hierin een populair toevluchtsoord. BMW heeft al meerdere fabrieken in het Aziatische land, maar bijvoorbeeld ook Tesla. En voor wie denkt dat het die auto’s enkel voor de lokale markt gemaakt worden, heeft het mis. Het gaat hier om modellen die wereldwijd worden verkochten, waaronder bijvoorbeeld de BMW iX3. De Japanners volgens nu hetzelfde pad en ook Nissan gaat Chinese auto’s verkopen.
Chinese invasie
Het mag daarnaast overigens geen geheim zijn dat de Chinese merken zelf ondertussen ook flink voet aan de grond krijgen op Europese bodem. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan Nio, die een steeds uitgebreider modellenaanbod onze kant op sturen. Xpeng brengt eveneens al meerdere modellen uit op de Nederlandse markt en blijft ook qua dealernetwerk steeds verder uitbreiden. Meer aan de onderkant van het EV-segment vinden we dan weer merken als MG, Aiways en BYD. Met name die laatste fabrikant lijkt oneindig diepe zakken te hebben en pompt een flinke hoeveelheid kapitaal in het veroveren van de Europese markt.
Nissan gaat de strijd aan
Met de eerste generatie Leaf had Nissan bijna het rijk alleen in EV-land. Zeker gezien de scherpe prijs en meer dan acceptabele range (zeker voor die tijd), verkocht de Leaf als warme broodjes. Nu de concurrentie opkomt, ziet Nissan echter de verkopen van Leaf teruglopen, terwijl de productie van de Nissan Ariya pas net op stoom begint te komen. Toch heeft Nissan als doel om weer een concurrerende positie in te nemen, waarmee het dus kan wedijveren met merken als Tesla en BYD. Hiervoor werkt het Japanse bedrijf nu samen met Tsinghua University uit Beijing. De slogan van deze samenwerking luidt: “In China, voor China en de wereld. De focus is het aantrekken van jongere kopers. In eerste instantie gaat deze samenwerking om een onderzoek naar de Chinese markt, laadoplossingen, maar ook de ontwikkeling van EV’s. Toch geeft Masashi Matsuyama, vice-president van Nissan Motor en president van Nissan China, aan dat Nissan inderdaad overweegt om in China ontwikkelde en geproduceerde modellen, ‘overzees’ te gaan verkopen. Wat dus prijstechnisch zeker interessant kan uitpakken, voor zowel Nissan als de consument.