Sinds 2004 is Opel geen marktleider meer in Nederland. De modellen van de laatste jaren waren vaak wat generieke modellen van moederbedrijf General Motors (GM): de eigen identiteit van Opel was een beetje zoek. Dit had zijn weerslag in de verkoopcijfers. Nu Opel onderdeel is van het PSA-concern (Peugeot, Citroën) wil het merk zichzelf opnieuw uitvinden.
Terug naar de basis
Opel maakt zijn design-plannen voor de toekomst bekend op een indrukwekkende persbijeenkomst. Opel bestaat dit jaar 120 jaar en dit was aanleiding om een aantal iconische Opels naar Nederland te halen. De boodschap was duidelijk: Opel wil er weer bij horen.
Legendarische modellen heeft Opel genoeg. Het begon met de eerste Opel Patentmotorwagen uit 1899. Voor en na de Tweede-Wereldoorlog keek Opel voor het design vooral naar Amerika, maar vanaf de jaren ’60 werden de ontwerpen strakker en meer eigen. De unieke Opel Expirimental GT Concept uit 1965, dat later de Opel GT werd, bewijst dit: een unieke auto met bijzondere en gedurfde stijlelementen. Met deze populaire sportwagen enerzijds en de simpele en nog populairdere Kadett anderzijds was er een Opel voor iedereen.
Latere auto’s zoals de Diplomat, Kapitän en Commodore kregen een eigen identiteit door mooie maar strakke, functionele ontwerpen. Met name aan de voorkant was dit duidelijk: de grille en de koplampen maakten dat elke auto een eigen gezicht had. Denk hierbij aan de Opel Manta, de Ascona of de meer recentere Calibra: stuk voor stuk legendarische auto’s die bewezen dat Opel anders durfde te zijn.
Opel GT X Experimental Concept
Opel wil opnieuw zichzelf zijn, en hiervoor kijken ze naar de iconen van toen. Niet dat ze die gaan namaken, want “Opel was never retro”, aldus Friedhelm Engler, hoofd design van Opel. In plaats daarvan kijkt Opel naar de elementen die oude Opels iconisch maakten, om hier vervolgens een moderne draai aan te geven. Zo moet Opel weer een “toekomstmaker” worden. Opels identiteit moet drie dingen zijn: Duits, spannend en eerlijk.
Opel presenteerde de GT X Experimental Concept, een design-studie die laat zien waar Opel heen wil. Hoewel het een futuristisch ogende crossover is, zijn duidelijk elementen van oude Opels terug te vinden. Zo wordt de voorkant bepaald door één enkel element, dat de de koplampen en de grille bevat. Opel noemt dit de “visor” en het geeft de voorkant een clean, opgeruimd gezicht dat duidelijk herkenbaar is.
Ook in het interieur komt de “visor” terug als designelement: het dashboard is zeer minimalistisch uitgevoerd en toont alleen de informatie die op dat moment nuttig is voor de bestuurder. Opel noemt het een “digitale detox” en eerlijk gezegd is dit een verfrissend idee tussen de steeds meer over-gestileerde auto’s van de concurrentie.
Opel wil terug naar de top door weer gedurfde en pure auto’s te gaan maken. De GT X Experimental is hier alvast een voorbode van. Laten we hopen dat Opel er in slaagt om “toekomstige klassiekers” te maken!