Het jaar 2022 is bijna voorbij. In autoland was er vooral slecht nieuws, met veel leveringsproblemen en stijgende brandstofprijzen. Maar dit jaar was ook de definitieve doorbraak voor de elektrische auto. Het is zo normaal geworden om elektrisch te rijden, dat zelfs jij en ik het kunnen. In 2023 komen er elektrische auto’s op de markt die hieraan gaan bijdragen. Wij noemen er 5 waar wij veel van verwachten.
IONIQ 6
Met de 80’s retro IONIQ 5 blies Hyundai de competitie al uit het water, maar de IONIQ 6 gaat waar mogelijk nog grotere golven maken. Met het geroemde E-GMP-platform als basis namen de ontwerpers alle vrijheid. Inspiratie kwam van lang geleden: de Art Deco van begin vorige eeuw. Het resultaat is een adembenemende sedan die zowel vertrouwd als buitenaards oogt. De vloeiende, natuurlijke lijnen zijn niet alleen mooi, maar zorgen ook voor een extreem lage luchtweerstand. Het ontwerp maximaliseert ook de ruimte in het interieur. Dit maakt de IONIQ 6 niet alleen een toekomstige klassieker, maar ook een praktische elektrische auto voor elke dag.
Lucid Air
Om elektrisch rijden te laten slagen, moeten ook de rijken der aarde over. Er is wel wat voor nodig om hen in een elektrische auto te krijgen. Stijgende brandstofprijzen zijn ondergeschikt aan status. Gelukkig leent elektrisch rijden zich goed voor een nieuw gevoel van luxe. Niet alleen traditionele luxemerken zoals Cadillac stappen op deze trein, maar er staan ook nieuwe spelers op. Zo profileert Lucid zich als ultiem luxemerk. Hoe ongeloofwaardig de specificaties ook klinken, tot nu lijkt de Lucid Air geen zak met lucht. Met een grote sedan die pure luxe, status en elektrisch rijden combineert, biedt Lucid een interessant alternatief voor de gevestigde orde van luxe auto’s.
Nio ET7
Een groot rijbereik en snel kunnen laden zijn van levensbelang voor een elektrische auto. Het Chinese Nio voegt hier een interessante optie aan toe. Door in speciale wisselstations binnen een paar minuten een compleet accupakket te wisselen, worden rijbereik en snelladen ineens minder belangrijk. Het is een enorme opgave om als nieuwkomer op de markt ook met zo’n uniek concept te komen, maar ondertussen zijn de eerste twee wisselstations geopend in Nederland. In China heeft Nio bovendien al miljoenen wissels succesvol uitgevoerd. Als introductiemodel is de Nio ET7 zeer geslaagd. Dankzij innovatieve techniek en slimme snufjes is deze fraaie sedan ook zonder accuwissel interessant.
MG 4
Nu steeds meer automerken zich terugtrekken uit de markt voor kleinere en middelgrote auto’s is de behoefte aan auto’s voor Jan Modaal groter dan ooit. Waar traditionele merken gaan voor het grote geld en grote auto’s staan met name de Chinezen te springen om dit gat in te duiken. Eenvoudige elektrische auto’s voor gewone mensen vinden in China gretig aftrek en de autobouwers zetten ze met alle liefde op de boot om hier de markt over te nemen. Neem bijvoorbeeld de MG 4: een fraaie maar ook ongecompliceerde hatchback die perfect aansluit bij huisje-boompje-beestje. Met eerdere modellen heeft MG al bewezen de wensen van de Nederlandse consument goed te kennen, en dat gaat met MG 4 niet anders zijn.
Ford F150 Lightning
Ford lijkt wat achter te blijven in de race naar elektrificatie, maar schijn bedriegt. De belangrijkste auto voor Ford is de immens populaire F150 pick-up. Het is voor Ford niet alleen belangrijk dit werkpaard als eerste te elektrificeren, maar ook dat hij slaagt. De ontwikkeling van de Ford F150 Lightning is daarom niet over één nacht ijs gegaan. Het is Ford er alles aan gelegen dat de aan benzine verknochte Amerikanen hun grote V8 pick-up inruilen voor elektrische versie. De Lightning kan dan ook alles wat de oude F150 kan – en veel meer. Als Ford met de elektrische F150 Lightning de Amerikaanse pick-up-markt kan veroveren, dan zijn de andere markten appeltje-eitje.
Wil je meer weten over elektrische auto’s die in 2023 te koop zijn? Bestel dan het EV-Jaarboek! Vanaf januari verkrijgbaar op www.ev-jaarboek.nl.