China: het land waar elektrisch rijden al helemaal ingeburgerd is en waar copyright slechts een woord is. Het is dan ook niet heel verrassend dat het elektrische merk ORA op de Shanghai Auto Show het doek aftrekt van een auto die ons wel heel bekend voorkomt. Sorry Volkswagen, je bent te laat! China heeft de elektrische Kever al gemaakt.
Good cat
ORA is een bijzonder merk. Het valt onder het grote Chinese merk Great Wall, waarvan we in Nederland ook wel eens wat gezien hebben. ORA is echter niet alleen volledig elektrisch, maar ook puur gericht op vrouwen. Waar in Nederland het Koningslied zingt over “hij of zij of x” is het in China nog steeds prima auto’s aan te prijzen als vrouwenauto, inclusief roze kleuren en venussymbolen.
De vier elektrische modellen die ORA nu aanbiedt, zien er dan ook schattig uit. De meest opvallende heeft ook de leukste naam: de ORA Good Cat, oftewel braaf katje. Sowieso zijn de modellen van ORA vernoemt naar katten, want ja, vrouwen houden van katten toch? Met zijn opvallende ronde koplampen en ronde vormen deed de ORA Good Cat al een beetje denken aan de Volkswagen Kever. Maar nog niet genoeg.
Elektrische Kever
Daarom presenteert ORA volgende week op de Shanghai Auto Show een nieuwe elektrische auto, waarbij het overduidelijk is waar de inspiratie van het ontwerp vandaan kwam. Het nieuwe model, waarvan nog geen naam bekend is, is niets anders dan een moderne interpretatie van de oude Volkswagen Kever.
In de foto’s die tot nu toe zijn vrijgegeven is duidelijk een klassieke Volkswagen Kever te herkennen. Het profiel, het interieur, de details: alles ademt de oude Kever zoals we die kennen uit de jaren ’60 en ’70. Kijk bijvoorbeeld naar het klassieke stuur, de spiegels of de achterlichten. De nieuwe ORA Kever (zullen we hem zo maar noemen?) is overigens wel vierdeurs, iets waar Volkswagen met zijn Kever wel naar gekeken heeft maar die nooit op de markt is gekomen.
Waarschijnlijk krijgt de ORA Kever een elektrische motor die 143pk produceert, gecombineerd met een accu van 47,8 of 59,1 kWh. Het rijbereik zou hiermee rond de 400 kilometer zitten, wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is.
Te laat
Volkswagen vist hier duidelijk achter het net. Met zijn modulaire MEB-platform kan Volkswagen elke mogelijke carrosserie bouwen. We hebben al een moderne versie van de VW Bus en de Buggy gezien, maar over de Kever nog geen woord. Het lijkt erop dat de Chinezen een kans hebben gezien en die met beide handen hebben aangepakt.
We weten dat moederbedrijf Great Wall graag auto’s zou verkopen in Europa, maar het is onbekend of we de nieuwe ORA ooit in ons land gaan zien. Voorlopig blijft de ORA elektrische Kever dus in China. Volkswagen is echter ook in China een grote speler, dus het valt te bezien of zij erg blij zijn dat hun bekendste ontwerp nu bij de concurrentie rondrijdt.
Update 20 april:
Helaas heeft ORA onze suggestie voor de naam niet opgevolgd, maar niet getreurd! De nieuwste elektrische auto van ORA mag dan geen Kever gaan heten, hij heeft wel een geweldige naam. Hij heet namelijk de ORA Punk Cat. Dit past dus geheel bij de andere modellen van ORA, die allemaal naar katten zijn vernoemd.
Wat wel klopt, is dat de ORA Punk Cat een moderne versie is van de klassieke Volkswagen Kever is, maar dan vierdeurs en elektrisch. Op de persfoto’s zijn nog meer Kever-kenmerken te herkennen dan in de foto’s van de aankondiging. Hier, kijk zelf maar:
Dat is toch gewoon een Volkswagen Kever, maar dan uit China? De ORA Punk Cat!