Elektrisch rijden heeft een Mercedes-Benz gevonden. Zo introduceerde Mercedes tenminste de geheel nieuwe EQC. De eerste geheel elektrische Mercedes staat zonder vooraankondiging ineens op de website en kan vanaf nu besteld worden.
Onopvallende crossover
De Mercedes EQC is een volledig elektrische crossover. De EQC ziet er goed uit, al zou je van de zijkant hem niet identificeren als Mercedes: het is een erg generiek ontwerp. Mercedes spreekt over een “dynamische coupédaklijn” al loopt het dak nauwelijks af naar achteren. Het zijn vooral de voor- en achterkant die de EQC een eigen gezicht geven.
Het is momenteel de mode om de lichten door te laten lopen van de ene naar de andere kant, en ook de EQC doet mee aan deze trend. Niet alleen de achterlichten vormen één doorlopende lijn, maar ook aan de voorkant zit een witte lichtstreep in de grille tussen de koplampen. Het lijkt een afspraak tussen (vooral Duitse) automerken om dit aan hun modellen toe te voegen.
De grille van de EQC – voor zover je bij een elektrische auto nog kunt spreken over een grille – is opvallend groot. De koplampen lijken hierdoor vrij klein. Gelukkig heeft Mercedes ervoor gekozen niet een glad paneel te gebruiken voor de grille, maar net te doen of het een grille is van een benzineauto. We vinden dat beter staan.
Ook andere verwijzingen naar de elektrische aandrijving zijn afwezig, waardoor de EQC er uit ziet als een normale auto. Van de elf beschikbare kleuren zijn er acht grijs- en zwarttinten, dus op uiterlijk ga je met de EQC dus niet echt opvallen op de weg.
Volledig elektrische prestaties
Maar de kwaliteiten van de EQC liggen natuurlijk onderhuids: de elektrische aandrijving. Vooralsnog is alleen de EQC 400 verkrijgbaar. Deze heeft twee elektrische motoren die samen een indrukwekkende 408 pk leveren en een nog indrukwekkendere 760 Nm koppel. Hiermee snelt de EQC in iets meer dan vijf seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 180 km/h.
De EQC heeft een bereik van maar liefst 400 kilometer (volgens WLTP). Dit is meer dan voldoende voor de meeste dagelijkse ritten. Opladen aan de thuisstekker duurt zo’n 11 uur, of slechts 40 minuten met de speciale Mercedes-Benz Wallbox op krachtstroom (3-fasen). Om dit mogelijk te maken heeft de EQC een watergekoelde lader aan boord. Het navigatiesysteem kan je altijd naar het dichtstbijzijnde snellaadpunt sturen.
Standaard heeft de EQC vierwielaandrijving. De motor die de voorwielen aandrijft is anders geconfigureerd dan de motor bij de achterwielen, wat een dynamisch rijgedrag moet opleveren. De EQC weegt zo’n 2500 kilo. Probeer dat maar eens dynamisch te krijgen.
Interieur EQC
Nu maakt een elektrische auto sowieso al weinig geluid, de Mercedes EQC reduceert interieurgeluid nog verder, onder andere door de aandrijving volledig op rubberen steunen te monteren. Het interieur wordt gedomineerd door twee 10,25 inch schermen, die zowel op aanraking, spraak of handbewegingen reageren.
Opvallend is het haspische gaspedaal. Ja, wij moesten ook even opzoeken wat dat betekent. Het houdt in dat het gaspedaal terug reageert en bijvoorbeeld aangeeft waar het optimale koppel zit of tegendruk geeft als je te snel dreigt te gaan rijden. Uiteraard is de Mercedes EQC ook uitgerust met de modernste veiligheidssystemen en rijassistenten, zoals adaptive cruise control.
Prijs Mercedes-Benz EQC
De basisuitvoering van de Mercedes EQC is verkrijgbaar voor € 80.995,-. Hiermee is hij vergelijkbaar met andere modellen in dit segment. Individuele opties zijn niet te kiezen: deze zijn alleen te krijgen via speciale paketten. De prijs hiervan kan oplopen met flinke duizenden Euro’s, dus voor je je ideale EQC hebt samengesteld, kun je flink duurder uitzijn.