De verbeterde Porsche 911 GT2 RS is opnieuw de snelste productieauto, vier jaar na de vorige recordpoging. In 2017 zette Porsche al een rondetijd van 6:47.30 met de 911 GT2 RS, maar intussen troefden Lamborghini en Mercedes-AMG het topmodel van Porsche af. Het was tijd voor een weerwoord en Porsche zette daarom een 911 GT2 RS met Manthey Racing onderdelen op de baan. Het resultaat van de recordpoging is een rondetijd van 6:43.30. Hiermee zet Porsche de Mercedes-AMG GT Black Series op plaats twee. Het merk uit Stuttgart mag zich weer ‘King of the Ring’ noemen.
Met dank aan Manthey Racing
Hoe heeft Porsche het voor elkaar gekregen om vier jaar na dato een nieuw record te rijden met dezelfde auto? Voor AMG-fans ligt het antwoord nogal gevoelig. Porsche is immers een samenwerking aangegaan met Manthey Racing; een bedrijf dat fabrieks-Porsches verder perfectioneert. De vestiging van Manthey Racing bevindt zich op een steenworp afstand van de Nürburgring. Manthey Racing ontwikkelde een verbeterde ophanging en aerokit voor de Porsche 911.
De aerokit bestaat uit additionele koolstofvezel onderdelen, met onder andere een nieuwe achterspoiler. Door aerodiscs op de achterwielen te monteren, ontstaat er een betere luchtstroom rondom de auto en daardoor kan de hoek van de achtervleugel net een standje agressiever ingesteld worden. Een kleine ingreep met grote gevolgen voor de neerwaartse druk: je moet maar op het idee komen. Dankzij de wijzigingen kon Porsches fabrieksrijder Lars Kern maar liefst 4,7 seconden van de originele rondetijd afsnoepen.
Slimmeriken uit Stuttgart
De aerokit van Manthey Racing is overigens al een tijdje verkrijgbaar. Volgens de reglementen is het echter niet mogelijk om Nürburgring baanrecords te claimen met een gemodificeerde auto. Maar wat deden de slimmeriken uit Stuttgart? Ze voegden het Performancepakket van Manthey Racing toe aan Porsche Tequipment, het accessoireprogramma van Porsche. Dat betekent dat je een nieuwe Porsche vanaf de fabriek met Manthey Racing onderdelen kan bestellen, zonder dat de garantie komt te vervallen. De Porsche 911 GT2 RS MR wordt daardoor gezien als productieauto.
Koning van de ‘Ring
Porsche en Nürburgring baanrecords gaan hand in hand. Maar liefst 35 jaar lang stond het absolute Ringrecord op naam van Stefan Bellof, die een rondetijd van 6:11.13 klokte in een Porsche 956. Het record is nooit officieel erkend, omdat de tijd in een racekwalificatie gereden werd. Tijdens de race die daarop volgde, reed Bellof een ronde van 6:25. Dat werd de officiële recordtijd. Deze bleef staan tot 2018, toen de magische grens van 6 minuten werd doorbroken, door, je raadt het al; een andere Porsche.
Strijd om snelste productieauto
De allersnelste rondes op de Nürburgring zijn gereden door raceauto’s die niet op de openbare weg mogen komen. Maar ook in andere categorieën domineert Porsche op de Nürburgring. Zo zette de Porsche 918 Spyder in 2012 de snelste rondetijd voor een auto met vierwielaandrijving en de Porsche Panamera 2021 is het snelst in de ‘executive’ klasse. Daarnaast is er een decennialange strijd gaande om de snelste productieauto, waar Porsche zich met de 911 maar al te graag in verwikkelt. Met de komst van de Nissan GT-R R35, zo’n 15 jaar geleden, ontstond er grote rivaliteit tussen Porsche en Nissan. De Japanse autobouwers brachten telkens geüpdatete versies uit van de GT-R, totdat ze de Porsche Carrera GT van de troon stootten. Maar ook Porsche bleef de 911 steeds verbeteren en intussen mengden o.a. Lamborghini en Mercedes-AMG zich in het gevecht. Momenteel is de Porsche 911 GT2 RS de snelste productieauto, waarmee je na een rondje Nordschleife dus ook gewoon de straat op mag.
Ga je zelf met je Porsche of andere sportwagen de racebaan op of een andere mooie tocht maken? Zorg dan ook voor een goede Porsche verzekering zodat je onbevangen op pad kan gaan. Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje en bij zo’n waardevolle wagen is het verstandig om ook op onvoorziene zaken voorbereid te zijn.