Porsche komt met een aanvullende software update voor de Porsche Taycan, de eerste volledig elektrische Porsche die vorig jaar is geïntroduceerd. De bedoeling van de software-update is om de uitgeleverde modellen up-to-date te houden. Naast meer vermogen komt er later dit jaar de mogelijkheid om achteraf een 22 kW AC lader in te laten bouwen. Prijzen zijn hiervan worden later bekend gemaakt.
Toch even langs de dealer…
Ondanks dat de update software-gerelateerd is, is het niet mogelijk om deze via een over-the-air update te installeren. In tegenstelling tot zijn grootste concurrent Tesla, moet de Porsche Taycan naar de dealer worden gebracht. Volgens Porsche moet de update door dealers worden uitgevoerd vanwege veiligheidsredenen: “we voeren veranderingen uit die bijvoorbeeld van invloed zijn op motor, we willen er zeker van zijn dat dit zo veilig en correct mogelijk gebeurt”, aldus Taycan productontwikkelaar Robert Meier. Porsche zorgt er zo voor dat de klant weer zonder problemen de weg op kan na de update.
Nóg sneller en slimmer
De Taycan heeft vorig jaar september al een update ontvangen, Taycans die voor die september zijn gekocht profiteren dus van de update. Ondanks dat de update voornamelijk betrekking heeft op het opladen en extra ‘Porsche Connect Features’ accelereert de Turbo S nog sneller. 0 naar 200 km/u gaat nu 0.2 seconden sneller, alsof die nog niet snel genoeg was, haha! Taycans die uitgerust zijn met adaptieve luchtvering, onthouden nu locaties van snelheidsdrempels en verhogen de auto waar nodig. Helaas werkt Android Auto nog niet, wat vervelend is als je bijvoorbeeld Flitsmeister nodig hebt tijdens het scheuren.
Nog steeds geen 350 kW
Helaas, ondanks de “beloofde” 350 kW blijft de laadsnelheid gelimiteerd tot 270 kW. Het probleem blijft de hardware, zonder de nodige aanpassing aan de batterij kan het systeem maar een beperkt vermogen aan. Niet dat het langzaam is hoor, want 270 kW is al meer dan voldoende. Maar met 350 kW laden heeft Porsche iets beloofd wat ze niet waar kan maken, dat is jammer.
Wel kun je nu instellen dat je de Taycan vertelt met hoeveel procent je op je bestemming aan wil komen. Hij geeft dan vanzelf een signaal wanneer de batterij voldoende is opgeladen. Daarnaast is er nu ook een batterijbesparingsfunctie, die het vermogen van 270 kW beperkt tot 200 kW, mogelijk om te voorkomen dat accupakket te heet wordt. Robert Meier bevestigt dat: “er zit een limiet aan wat de hardware aan kan, zolang dat niet wordt aangepast kun je maar tot een bepaald vermogen gaan. Met de huidige hardware moet je niet verwachten dat er spoedig met meer vermogen geladen kan worden.”