Porsche: het merk van de naar peper genoemde SUV, de 911 en de Turboloze Turbo’s. Ze zijn al actief sinds heel lang geleden en ze maakten tot voorkort eigenlijk meer van hetzelfde. De 911 (en al zijn duizenden variaties) was en is het boegbeeld van het Duitse merk. Ja, natuurlijk maken ze nu ook vierdeurs auto’s en zelfs SUVs, maar dat is nu eenmaal wat de consument wil. Anders gaat de hele boel failliet. Het is namelijk wel eens voorgekomen dat Porsche bijna failliet was, toen mochten ze andere bedrijven helpen om een beetje overeind te blijven. Dat helpen met andere bedrijven, hebben ze wel eens vaker gedaan. Dat levert een interessant lijstje op.

Snelle wagens

Het komt niet als een verrassing dat Porsche een handje mee heeft geholpen als het gaat om te ontwikkeling van snelle en sportieve auto’s. Een voorbeeld hiervan is de Audi RS2 Avant. Ze hebben de 2.2 liter vijfcilinder wat verfijnd en verzorgde ook de remmerij, wielen en de spiegels voor de gezinsbak op steroïden. Sterker nog, hij werd in de Porschefabriek in Zuffenhausen in elkaar geschroefd.

Ook Mercedes mocht in de jaren 90 gebruik maken van de fabriek. De Mercedes-Benz E500 werd daar in elkaar gezet. Porsche hielp mee aan de ontwikkeling van het model en kreeg de belangrijke taak om ervoor te zorgen dat de vijfliter V8 in het chassis paste. Zonder Porsche dus geen snelle Mercedes Sedan.

Het feest blijft niet alleen in Duitsland. Ook in Frankrijk steekt Porsche een vinger in de pap. De motor van de Renault Clio V6 Phase 2 is door Porsche gekieteld tot een nieuw maximumvermogen van 252pk.

Minder snelle wagens

Maar, als de nood hoog zit, moet kan je niet kiezen. Porsche heeft ook meegeholpen aan projecten die achteraf misschien als minder prestigieus gezien kunnen worden. Denk hierbij aan het ontwikkelen van de motoren voor de eerste generatie Seat Ibiza. Of het verbeteren van de motorprestaties van de Lada Samara. Van die laatste bolide hebben ze ook de vering aangepast (waarschijnlijk omdat hij daarvoor onbestuurbaar was).

Een minder bekende situatie met in de hoofdrol een enorm bekende auto is het verhaal van de eerste generatie Opel Zafira. Porsche heeft een sleutelrol gespeeld in het ontwikkelen van het onderstel en de rijeigenschappen van de zevenzits MPV. Ook zijn ze verantwoordelijk voor het zevenzitssysteem in de Zafira. Wat een glamour!

Naast wat ontwerpklussen voor Hyundai en Chery heeft Porsche ook nog een motor ontwikkeld voor de alom bekende Daewoo Tosca. In Amerika werd deze verkocht als de Chevrolet Epica. In tegenstelling tot alle andere auto’s in die klasse, reden deze dus rond met een zes-in-lijn uit Duitsland.

Helemaal geen wagens

Wie is Porsche om allerlei vragen van fans af te slaan? Precies, een stelletje zakken. Dus, dat doen ze niet. Harley-Davidson, die van de motorfietsen*, vroeg aan Porsche of zij een motorblok konden ontwikkelen voor ze. Natuurlijk doen ze dat even. De 60-graden tweecilinder V-motor met waterkoeling is door de sympathieke Porsche-engineers in elkaar geschroefd.

Als je alles gezien dacht te hebben, denk dan nog eens na! Kent u Linde? Die van de vorkheftrucs**? Daarvoor heeft Porsche Design dus gedeeltelijk het ontwerp getekend.

* motorfietsen zijn een soort auto’s, maar dan met twee wielen, geen dak en minder comfort.

** vorkheftrucs zijn een soort auto’s, maar dan sturen de verkeerde wielen en zitten er twee spiesen aan de voorzijde.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *