Ooit was gigacasting één van de paradepaardjes van Tesla. Met de innovatieve productiemethode wilde het bedrijf concurrenten de pas afsnijden. Aanhoudende problemen dwingen Tesla echter te stoppen met gigacasting, meldt Reuters op basis van bronnen binnen de autobouwer.
Bij gigacasting wordt het chassis van een auto uit één stuk gegoten. Productie van een auto wordt hierdoor een heel stuk eenvoudiger, sneller en dus goedkoper. Normaal gesproken bestaat een chassis uit talloze losse delen, die op de productieband aan elkaar gelast worden. Tesla is niet de uitvinder van gigacasting, maar het merk pakte de productiemethode wel groots op.
Hoewel gigacasting het in elkaar zetten van een auto vereenvoudigd, zijn er ook nadelen aan deze manier van werken. Het ontwikkelen en het gieten van een gigacast is kostbaar en ingewikkeld. Belangrijker zijn echter de gevolgen als de auto de fabriek heeft verlaten. Bij schade is een chassis uit één stuk namelijk erg lastig te repareren. Als gevolg hiervan schreven verzekeraars de auto’s van Tesla veel sneller af als economisch total-loss.
Roerige tijd
Kritiek was er dus genoeg. Dit had ook te maken met de slechte bouwkwaliteit van Tesla. Toch had gigacasting wel degelijk potentie, vond men. Zeker bij elektrische auto’s is een chassis uit één stuk erg handig. Andere autofabrikanten keken er met jaloezie naar Tesla. Toyota bijvoorbeeld investeerde ook in gigacasting, al noemden zij dat megacasting. Je wil natuurlijk niet toegeven dat je Tesla kopieert.
Desondanks lijkt er een einde te komen aan de veelbelovende techniek. Aanhoudende problemen dwingen Tesla tot heroverweging van eerdere beslissingen. Gigacasting gaat de ijskast in, aldus goed ingelichte bronnen die spraken met Reuters. Tesla omarmt de productiemethode van de Model Y en de Cybertruck, waarbij losse delen aan de voor- en achterkant van het accupakket worden gelast. Blijkbaar wil Tesla niet langer het risico lopen op grote vertragingen, veroorzaakt door een innovatieve productietechniek.
De beslissing van Tesla om te stoppen met gigacasting komt in een roerige tijd voor het merk. De verkopen zakken in, deels veroorzaakt door een gebrek aan nieuwe modellen en grote updates. Diverse Chinese bedrijven bieden goedkopere Tesla-alternatieven, iets waar zelfs grote prijsdalingen geen soelaas tegen bieden. Het leidde binnen Tesla al tot grote ontslagrondes, waarbij onder andere de teams voor innovatieve laadoplossingen en voor productontwikkeling het veld moesten ruimen. Dat het bedrijf nu ook stopt met gigacasting is een nieuw teken aan de wand.