Deze week vindt de Rebelle Rally plaats in de Verenigde Staten. Het is de eerste rally in zijn soort waar alleen vrouwen aan mee mogen doen. Dit jaar doet er een recordaantal elektrische auto’s mee. Het opladen hiervan brengt een extra uitdaging. De oplossing: groene waterstof.
Meer dan 2500 kilometer door de woestijnen van Nevada en Californië, dat is waar de teams voor staan. Sterker nog, dit moeten ze doorkruisen zonder telefoons of navigatie. Het rijden van checkpoint naar checkpoint gaat puur en alleen met kaart, kompas, roadbook en veel rekenen. Dit is de uitdaging waar de vrouwen in de Rebelle Rally voor staan. Het is niet de snelste tijd waar het om draait, maar om de precisie van navigeren.
Een team bestaat uit een bestuurder, navigator en een auto. Dat is alles. Er zijn geen assistentieteams aanwezig, al kan er wel gesleuteld worden. Elk team is dus volledig op zichzelf aangewezen tijdens de Rebelle Rally, en op elkaar. Gedurende acht dagen doorkruisen de vrouwen woestijnen en zandduinen, inclusief het gevreesde Death Valley.
Op waterstof
Ook dit jaar zagen we meerdere hybrides en zelfs volledig elektrische auto’s aan de start van de Rebelle Rally verschijnen. Ford doet mee met zijn geheel nieuwe Mustang Mach-E Rally, de stoere versie van de bekende Mach-E. Ook Rivian doet mee, het nieuwe Amerikaanse merk dat de markt verovert met een innovatieve elektrische pick-up truck. Verder rijden plug-in hybrides van Kia, Toyota en natuurlijk Jeep mee.
Het lijkt vreemd om met een elektrische auto zonder navigatie door woestijnen te gaan crossen. Ik bedoel, in Nederland krijgen automobilisten al range anxiety bij minder dan 500 kilometer bereik, terwijl hier zowat op elke straathoek een laadpaal staat. Dan zijn de vrouwen in de Rebelle Rally een stuk stoerder. Ga midden in de woestijn maar eens een laadpaal zoeken.
De organisatie van de Rebelle Rally is hier goed op ingespeeld en biedt voor de elektrische auto’s een groene energiebron. Sterker nog, niet alleen de elektrische auto’s maar de gehele organisatie draait hier op. Samen met partner Renewable Innovations Inc. kan de Rebelle Rally geheel groen van de grid, dankzij groene waterstof en zonne-energie.
Mobiele energiecentrales
Met twee grote vrachtwagencombinaties, een aanhanger en een buggy als snel assistentievoertuig (en mobiele laadpaal) voorziet Renewable Innovations de gehele Rebelle Rally van groene stroom. De vrachtwagens voorzien de base camps, waar de teams overnachten, van groene stroom. Ook de elektrische auto’s worden hiermee opgeladen.
De basis van het geheel is de MEC-H, een grote vrachtwagen met trailer. Deze ‘mobile energy command – hydrogen’ vrachtwagen kan tot 450 kWh aan elektriciteit opslaan. Daarnaast bevat de trailer fuel cells waarmee groene waterstof kan worden omgezet naar elektriciteit. De trailer kan tot vier voertuigen tegelijk opladen met 120 kWh, en daarnaast het hele base camp van elektriciteit voorzien.
Voor de waterstof zelf is een aparte vrachtwagen, de VP (virtual pipeline). Deze rijdt op en neer met brandstof. Met een capaciteit van 800 kilo waterstof kan deze in één klap 12.000 kWh aan groene energie leveren. De waterstof die de vrachtwagen vervoert is namelijk geheel groen geproduceerd, door middel van wind- en zonne-energie.
Zonder range anxiety
Renewable Industries rijdt ook mee met zijn eigen zonnepanelen. De MEC-S, oftewel ‘mobile energy command – solar’, heeft twee enorme bloemvormige zonnepanelen die maximaal 50kW kunnen opwekken. De panelen op de trailer draaien mee met de zon voor optimaal opwekken. De energie wordt op de trailer zelf opgeslagen en is genoeg om het base camp ‘s nachts van alle nodige elektriciteit te voorzien.
Op deze manier voorziet Renewable Innovations de Rebelle Rally van stroom, op plaatsen waar er helemaal geen stroom is. En dat vrijwel klimaatneutraal – alleen de vrachtwagens zelf rijden nog op diesel. Van range anxiety is op die manier geen sprake. Zelfs met een elektrische auto zonder navigatie midden in de woestijn.
Foto’s: Renewable Innovation Inc. / Rebelle Rally