Wie wel eens in het donker op pad gaat, doet er goed aan om reflecterende kleding aan te doen. Tenminste, dat zou je zeggen. Uit een test van het Amerikaanse IIHS bleek dat veiligheidskleding voor veiligheidssystemen in auto’s juist onzichtbaar is.

Regelmatig doet het Amerikaanse Insurance Institute of Highway Safety interessante onderzoeken. Dit keer keken ze naar het effect van kleding op automatische veiligheidssystemen van auto’s. Steeds meer auto’s zijn voorzien van camera’s die voetgangers moeten detecteren. Het instituut testte met drie auto’s: een Mazda CX-5, een Honda CR-V en een Subaru Forester. De resultaten waren opvallend: reflecterende kleding bleek averechts te werken.

Tijdens de test stond een dummy in verschillende outfits op een zebrapad in het donker. Bij de tests werd gekeken of de auto’s de voetganger zagen. Zonder veel licht is dat voor die systemen een uitdaging, terwijl ze hier juist zoveel voordeel zouden bieden. Veel aanrijdingen met voetgangers gebeuren immers in het donker en bij slecht licht. Helaas blijken de veiligheidssystemen weinig hulp, zeker als de voetganger zichzelf goed voorbereid heeft.

Vier dummy's met en zonder reflecterende kleding tijdens de test van IIHS

Subaru superieur

Reflecterende strepen op de kleding bleek de veiligheidssystemen in de war te brengen, in plaats van dat deze de voetganger beter zichtbaar maakte. Zo reed de Honda CR-V bij weinig licht de pop met reflecterende kleding meermalen zonder te remmen omver, terwijl hij de pop met zwarte kleding soms wel opmerkte. De Mazda CX-5 had in alle gevallen moeite met reflecterende strepen op de kleding, terwijl voor zwarte of witte kleding wel geremd werd. De Subaru remde in alle tests volledig af en bleek het veiligst. In één test raakte deze echter toch de dummy. Je raadt het: toen hij kleding droeg met reflecterende strepen.

“Zowel de CR-V als de CX-5 remde af als de dummy kleding droeg met reflecterende strepen op armen en benen”, zo concludeerde IIHS. “In tegenstelling tot de andere voertuigen, stopte de Forester zonder de dummy te raken in alle gevallen op één na.” Een flinke opsteker voor Subaru. Niet geheel verbazend prezen wij Subaru’s Eyesight jaren geleden al in onze rijtests. Desondanks legt het onderzoek van IIHS een gevaarlijk punt bloot. Computersystemen werken anders dan onze ogen. Terwijl wij denken veilig bezig te zijn, kan een computer daar heel anders over denken.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *