Op de IAA in München trok een Renault conceptauto onze aandacht. Allereerst omdat hij niet op de stand van Renault stond, maar bij een leverancier, STmicrotechnologies. Deze Renault H1st Vision bleek boordevol innovatieve techniek te zitten, die we komende tijd wellicht gaan terugzien in gewone auto’s.
De Renault H1st Vision is een typisch voorbeeld van een software-defined vehicle. Oftewel: het draait niet meer om staal en plastic maar om software. Het hart van de auto is een centraal platform waarmee de auto praat met de wereld om zich heen. Het draait allemaal om gegevens uitwisselen: niet alleen met de fabrikant maar ook met andere auto’s en diensten. Zo draait het voor de inzittenden niet meer om autorijden, maar om een beleving.
Weinig punten
Het uiterlijk van de H1st Vision is eigenlijk typisch Renault. In het zilvergrijs ziet hij er niet eens zo extreem uit. De verlichte randen onder de koplampen doet een beetje aan BMW of Volkswagen denken. Midden in de niet-bestaande grille een verlicht Renault-wiebertje. Leuker zijn de grote dagrijlichten, die lijken op een half Renault-logo. Ook aan de achterkant zien we deze patronen terug.
Het uiterlijk is dus niet erg bijzonder, maar dat geldt wel voor het interieur. De vloer bestaat uit glad plastic met drukke wit-zwarte patronen. Het oogt een beetje als een goedkope keukenvloer – en zo voelt het ook aan. De witte stoelen ogen futuristisch maar zijn erg dun. Ze zitten niet echt lekker. Tot nu toe scoort de Renault H1st Vision nog weinig punten dus. Maar dan is er de technologie.
Herkenning
Het begint ermee dat de auto jou aan je loopje herkent als je naar de auto toe loopt. In de b-pilaar zitten camera’s die ziet dat jij het bent aan de manier dat je loopt. Herkent hij je, dan ontgrendelt de deur. Ben je dronken, dan heb je pech. Achter de bestuurdersstoel zit een projector die informatie toont op de zijruit, bijvoorbeeld een welkomstboodschap.
In de auto zelf zit gezichtsherkenning. Herkent de auto jouw gezicht, dan start de auto. De twee pedalen zijn voorzien van een ‘play’ en ‘pause’-symbool. Uiteraard is de Renault H1st Vision elektrisch, maar specificaties zijn niet bekend. Daar gaat het ook niet om bij deze conceptauto.
Het yoke-stuur lijkt ontsnapt uit een arcade-hal. Ook het dashboard is onconventioneel: er zit een groot gebogen scherm tegen de voorruit aangeplakt. Naast het stuur zitten zes kleine schermpjes: twee links en vier rechts. Verder is het dashboard, net zoals de deuren, afgewerkt met een soort reflecterend plastic, dat oplicht in vreemde kleuren.
Hartslag
Met dat stuur is iets bijzonders: dat meet namelijk je hartslag. Hiermee houdt de auto je gezondheid in de gaten. Als je het wil, klik je op het hart-symbool op het kleine schermpje rechts en de gemeten gegevens worden getoond op het grote scherm. De gordel doet trouwens hetzelfde: met sensoren meet de gordel je lichaamsfuncties. Is je hartslag niet goed of is duidelijk dat je je niet goed voelt, dan waarschuwt de auto de hulpdiensten, die live mee kunnen kijken in de auto.
In de stoelen zijn speakers verwerkt, die iedere inzittende een eigen geluid kan laten horen. Zo kan iedereen genieten van zijn eigen muziek, op zijn eigen manier. De makers noemen het ‘sound bubbles’. Op deze manier kan de bestuurder ook een privé-telefoongesprek voeren, zelfs in een volle auto. De speakers van de bestuurder laten trouwens ook hulpdiensten horen als die in de buurt zijn. De sirenes worden dan in de muziek verwerkt.
Praten met iedereen
Als software-defined vehicle is de Renault H1st Vision verbonden met de hele wereld. Hij praat ook met auto’s om zich heen. Hiermee wil de auto ongelukken voorkomen. Op basis van real-time data en gegevens uit het verleden en van andere auto’s bepaalt de H1st Vision hoe gevaarlijk de omgeving is, en past het rijgedrag hierop aan.
Vanuit de auto kan eenvoudig een parkeerplaats met laadpaal worden gezocht. Deze kan dan meteen gereserveerd worden voor de verwachte aankomsttijd, zodat laadpaalstress iets van het verleden is. Na het opladen kun je direct via de auto afrekenen. Uiteraard kan de auto ook elektriciteit terugleveren aan het stroomnet, of aan aangesloten apparaten.
De software-defined vehicle hebben we eerder gezien, maar zulke concrete techniek als in de Renault H1st Vision, die ook nog eens werkt, zagen we niet veel eerder. Zeker niet in een auto die er helemaal niet zo futuristisch uitziet, tenminste niet van buiten. De Renault H1st Vision toont een uniek kijkje in de toekomst van autorijden. Want een auto waarbij het niet meer gaat om autorijden, maar om allerlei connected services die je nu van je smartphone gewend bent: daar gaan we heen.